Vorig bericht

Home

Volgend bericht

Auteur: Douwe van Essen

Foto's: -

Bron: Gemeente Wijdemeren


College sluit loketten

Wijdemeren, 17 september 2003. Van de gemeente Wijdemeren ontving de redactie van de Webkrant het volgende persbericht over het voorstel van B&W de loketten voor burgerzaken in Nederhorst en in 's-Graveland te sluiten.




PERSBERICHT


Voorstel van college aan de gemeenteraad:


WIJDEMEREN GAAT OVER OP CENTRALE DIENSTVERLENING MET INGANG VAN 2004.

Het college van B & W gaat de gemeenteraad voorstellen m.i.v. 1 januari 2004 over te gaan op centrale dienstverlening aan onze inwoners vanuit het gemeentehuis aan Rading 1. Dit zou inhouden dat de loketten voor burgerzaken in ’s-Graveland en Nederhorst den Berg gaan sluiten. Het besluit is volgens het college nodig omdat het openhouden van de loketten te kostbaar en erg inefficiënt is.

Het college realiseert zich dat het gemeentehuis dusdanig decentraal is gelegen, dat het  voor een aantal burgers moeilijk is het gemeentehuis te bereiken. Daarom wil het college inwoners van Nederhorst den Berg zonder eigen vervoersmogelijkheden, een taxi aanbieden om naar het gemeentehuis te komen. Hiervoor wil het college een eigen bijdrage vragen van € 2,50 per rit. Dit vindt het college reëel omdat ook eigen vervoer geld kost. Inwoners van ’s-Graveland en Ankeveen kunnen gebruikmaken van de buurtbus. Deze stopt voor het gemeentehuis.

Besparing kosten
Gebleken is dat het openhouden van de loketten in ’s-Graveland en Nederhorst den Berg per jaar € 138.000 kost. Daarbij komen nog noodzakelijke extra kosten voor de veiligheid van de loketten van € 20.000. Gezien de financiële situatie van de gemeente vindt het college dit niet langer verantwoord. Ook qua efficiency biedt centrale dienstverlening voordelen. Medewerkers van burgerzaken besparen de extra reistijden en de uren die verloren gaan door het geringe aantal klanten bij de loketten in de dorpen. Door deze loketten te sluiten en de huidige personele bezetting te behouden zal de dienstverlening aan de klanten in het centrale gemeentehuis nog verder kunnen verbeteren. Daarbij voorziet het college ook een nieuwe tendens wat betreft het gebruik van internet bij de dienstverlening. Binnenkort zal ook Wijdemeren hiermee een aanvang maken.

Openingstijden gemeentehuis
De openingstijden van de loketten burgerzaken in het centrale gemeentehuis wil het college niet veranderen. Uit onderzoek is in het verleden gebleken dat de openingstijden in Wijdemeren, afgezet tegen openingstijden van regiogemeenten, ruim te noemen zijn. Daarbij hebben klanten altijd de mogelijkheid een afspraak te maken op een voor hen geschikt tijdstip. Deze mogelijkheid bestaat al langer en zal ook blijven bestaan.

Haal- en brengservice
In 2002 heeft het college de haal- en brengservice ingevoerd voor mensen die, bijvoorbeeld door ziekte, niet in staat zijn het gemeentehuis te bezoeken. Hoewel er weinig van deze service gebruik wordt gemaakt, zal ook deze blijven bestaan. Inwoners die van de service gebruik willen maken, kunnen dit kenbaar maken bij het nummer van Burgerzaken, telefoon (035) 655 95 59.

Het voorstel van het college wordt op 30 september besproken in de raadscommissie Maatschappelijke en Sociale Zaken.

16 september 2003


Een kanttekening van uw redactie:

De gemeenteraad heeft na veel en lang debatteren in januari 2003 besloten de loketten met ingang van 1 april 2004 te sluiten. Het college stelt nu dus voor om niet zolang te wachten en er al per 1 januari 2004 een eind aan te maken. 
Over de loketten burgerzaken wordt al gesproken sinds de verkiezingen voor de gemeenteraad van Wijdemeren in 2001. De meeste partijen hadden de loketten prominent in hun verkiezingscampagne opgenomen. Het al dan niet sluiten heeft vaak voor veel commotie in de commissies en raadsvergaderingen gezorgd.

Wilt u nog eens nalezen wat er in het recente verleden allemaal over is gezegd en geschreven? Dat kan. Hieronder vind u een aantal links naar vorige webartikelen.

Opmerking: de links van 2002 werken tijdelijk niet. Maar vóór de commissievergadering van 30 september hebben wij dat weer voor u in orde gebracht.


Reacties

 

Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...