In De Zijlijn  
            Kijk op de Wijk op herhaling  
            Op 27 juni 2000 startte een brede discussie over  de verkeersproblematiek in de gemeente ’s-Graveland.   
            Alle inwoners werden  uitgenodigd om met goede ideeën te komen. Een projectleider van Veilig Verkeer  Nederland, dat toen even 3VO heette, leidde de discussie in goede banen. Geen  enkel ingebracht idee was te gek om serieus te bekijken. Tolheffing,  flitspalen, verkeersdrempels, alles kwam langs. De Stichting Bescherm ’s-Graveland  en haar bewoners, de voorganger van Werkaandeweg.nu, deed enthousiast mee  in de discussie. Ook de Stichting Blok, die de  bewoners van de Kortenhoefsedijk vertegenwoordigde, blies haar partijtje mee in  het debat. 
            Drie maatregelen werden tot speerpunt verheven. Er  zou tolheffing voor doorgaand verkeer komen. Er zouden een flink aantal  flitspalen geplaatst worden en er zouden verkeersremmende maatregelen door de  hele gemeente genomen worden. 
            Het gezamenlijke enthousiasme kende geen grenzen.  Eindelijk de schouders onder de stroperige verkeersproblemen in 's-Graveland en een einde aan  de overlast. 
            Het liep toch even ietsje anders. Er ontstond flink wat  discussie, die soms de TV haalde. Op 23 februari 2001 lag er een flink  afgeslankt voorstel van het college bij de gemeenteraad. De tolheffing was  geschrapt. Die zou later wel komen. Op Noorder- en Zuidereinde zouden acht flitspalen komen. En de  Emmaweg zou 30-km zone worden en van drempels voorzien. Op de Kortenhoefsedijk  kwamen geen drempels, maar fietssuggestiestroken. De raad stemde tot op het bot verdeeld. 
            Die acht flitspalen werd er uiteindelijk één, bij de Smidsbrug, want meer  mocht niet van justitie. Een paal die vrijwel direct vernield werd, daarna bijna  nooit meer werkte en vrij snel verwijderd werd. De Emmaweg werd inderdaad 30km  zone en de fietssuggestiestroken kwamen er ook.... 
            De Kijk op de Wijkers waren behoorlijk  teleurgesteld over de uitkomst van hun inspanningen en haakten langzaam af. Nooit meer wat van gehoord. 
            Déjà vu  
            Vandaag laten alle fracties van alle politieke  partijen in een persbericht weten dat zij iedereen oproepen om deel te gaan  nemen in een brede maatschappelijke discussie over het verkeer.  
            In het persbericht staat: “In het voorjaar wordt  een bijeenkomst georganiseerd waar met vertegenwoordigers van verschillende  organisaties, op basis van de inventarisatie, een toekomstbeeld voor Wijdemeren  wordt opgesteld. Organisaties die hieraan willen deelnemen, kunnen zich, tot 19  februari 2009 opgeven bij de raadsgriffier.” 
            Laat ik u vooral niet weerhouden van deelname aan  die discussie. Hoop doet leven, nietwaar? 
            Zolang er in dit land echter geen echte knopen  worden doorgehakt over grote infrastructurele voorzieningen met een visie op lange termijn om de enorme verkeersstromen  slim en efficiënt te verwerken, blijft het dweilen met de kraan open. De voorbeelden  liggen voor het oprapen. Almere dat compleet op slot zit, omdat de A6-A9  discussie jaren duurde, duurde en duurde tot er een halfbakken compromis uit  kwam en de vlag bij Natuurmonumenten uit ging.  
            Gebrekkig openbaar vervoer in de  hele regio, dat het onmogelijk maakt om als beter alternatief voor de auto te  dienen en mensen uit de auto te lokken. (Wat zou u zeggen van een metro die om de vijf minuten het hele Gooi rond rijdt en langs de Loodijk in tien minuten aansluiting geeft op Amsterdam en in 2 minuten op Bussum-Zuid? Opstappen bij Ankeveen. Halte Boomgaard, waar uw auto op het ruime parkeerterrein staat.) Light rail komt niet in het woordenboek van Nederland voor. (Nou ja.., behalve in Amsterdam omdat de binnenstad daar in de bouwput verdwijnt.) 
             Discussies over (rand)wegen, die bij  voorbaat platgeslagen worden met bestuurlijke argumenten. Niet alleen in ’s-Graveland,  maar ook om Hilversum heen, om de A27 en de A1 bereikbaar te maken. Een  volslagen gebrek aan visie en landelijke en regionale regie op dit vlak, maakt  dat de dorpen en dorpjes in de Gooi en Vechtstreek meer en meer dichtslibben en  hun eigen problemen proberen op te lossen met lapmiddelen. En als het even wil,  elkaar keihard bestrijden in hun ijver om het verkeer te lozen naar de buurman. 
            Zo’n discussie, die de Wijdemeerse raadsleden nu willen,  houdt u en mij even van de straat. Meer niet. Vrees ik…, als er niet veel meer  gebeurt. 
            Rik Jungmann 
            PS. In gedachten hoor ik de pennen al krassen waarmee de verkiezingsprogramma's voor 2010 geschreven worden. Er komt een flink hoofdstuk Verkeer in. Net als in 2006, 2001, 1998, 1994 en daarvoor... 
           |