WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Alcoholcheck Kantines
Regio, do 3 juli 2014 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Er werden mystery-shoppers op uit gestuurd om alcohol te kopen in 50 sportkantines in de regio. In 59 procent kregen de 15 jarigen geen alcohol mee.

persbericht

Positieve trend in naleving alcoholleeftijd bij sportkantines

Onlangs heeft er in opdracht van de gemeenten weer een mysteryshopactie in Gooi en Vechtstreek plaatsgevonden bij bijna 50 sportkantines uit de regio.

Een aantal ‘typisch’ 17-jarige jongeren  onder begeleiding van onderzoekers van Buro Nuchter probeerde alcohol te kopen. Volgens de Drank- en Horecawet is het sinds 1 jan 2014 verboden alcohol aan jongeren onder de 18 jaar te verstrekken. Uit de mysteryshopactie blijkt dat de naleving een positieve trend laat zien.  Sportkantines vragen steeds vaker naar ID’s en  handelen daarnaar. Toch krijgen jongeren in meer dan de helft van de gevallen alcohol mee.

Met ingang van jan 2014 is de leeftijd voor alcoholverstrekking van 16 jaar naar 18 jaar gegaan.  Het toezicht op de naleving van deze leeftijdsgrens ligt sinds 2013 bij de gemeenten. In dit kader zijn er medio 2013 3 BOA’s bij de gemeente Hilversum aangesteld voor de regio. Alle sportkantines hebben eind 2013 informatie en voorlichtingsmateriaal ontvangen van de gemeenten over de nieuwe leeftijdsgrens. Via de mysteryshopactie is gepeild in hoeverre deze nieuwe leeftijdsgrens voor alcohol bij de sportkantines geland is en gehanteerd wordt.

In de periode april – begin juni 2014 zijn in dit kader 49 sportkantines bezocht van met name voetbalverenigingen, hockeyverenigingen en tennisverenigingen. Bij elke sportkantine werden twee aankooppogingen door 17 jarigen gedaan:

  • bij 13 verenigingen (26%) kregen beide jongeren niets mee,
  • bij 15 verenigingen (31%) werd niet consequente nageleefd, de een kreeg wel alcohol, de andere niet;
  • bij 21 verenigingen (43%) kregen beiden onterecht alcohol mee.

In totaal kregen jongeren van 17 jaar bij 57 pogingen (58%) wel alcohol mee, en bij 41 pogingen (42%) geen alcohol mee.

In 2012 en 2013 vond ook een mysteryshopactie plaats.  Toen was de leeftijdsgrens 16 jaar, en probeerden 15 jarigen alcohol te kopen . Dit lukte in 76% (2012) van de pogingen, resp. 66% (2013). De naleving was dus 24% in 2012 en 34% in 2013. In die zin is er een flinke verbetering te zien in de naleving, te weten van 24%, naar 34% naar 42% en lijkt er sprake te zijn van een positieve trend.  Om de gegevens te vergelijken met eerdere jaren is, zijn ook 15 jarigen ingezet als mysteryshopper. Bij die jonge leeftijdsgroep is een grotere verbetering te zien. In meer dan de helft van de gevallen te weten 59% kregen de 15 jarigen geen alcohol mee; een flinke verbetering ten opzichte van het jaar ervoor, 34%.

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat als ID’s gevraagd worden er meestal correct nageleefd wordt. Helaas wordt nog lang niet bij alle sportkantines naar ID’s  gevraagd. Het advies aan alle sportkantines is dan ook, vraag om ID en handel ernaar. Geen 18, geen alcohol.

Alle bezochte sportkantines hebben van  de gemeente Hilversum een brief met het resultaat ontvangen; een compliment als het goed ging en een waarschuwing met verbetertips als het niet goed ging en jongeren onterecht alcohol mee kregen. De resultaten worden meegenomen in de prioritering van bezoeken/controles door de toezichthouders.

De mysteryshopactie is een onderdeel van het project Samen aan de slag tegen riskant alcoholgebruik jeugd. Dit heeft als doel het riskante alcoholgebruik van jongeren in Gooi en Vechtstreek aan te pakken. De insteek is een integrale aanpak. Naast voorlichting omvat het regelgeving en handhaving. Activiteiten zijn niet alleen gericht op jongeren, maar ook op ouders, scholen en verstrekkers ( zoals, horeca, supermarkt, sportkantine). In het project werken gemeenten, GGD,  politie, Jellinek Mentrum en Trimbos samen.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief