WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Tevreden met de Bakken
's-Graveland, wo 4 december 2013

Een lezer reageert op de uitspraken van Hannie Humme in het artikel 'Bakken of geen bakken?'. Zij is het niet met haar eens en is tevreden met de bakken.

ingezonden brief

Graag wil ik reageren op "Bakken, of geen bakken?"

Mw. Humme: “die paar inwoners die aan de Einden en de Vaartwegen….”
Die bewoners hebben het recht op een leefbare omgeving net zoals mw. Humme dat recht heeft.
Mijn ervaring, als bewoner, nu de bloembakken er staan is dat het leefbaarder is geworden. Niet ideaal meer wel leefbaarder. De oude situatie is er één die niet aanvaardbaar was vanwege 1. de vaak veel te hoge en gevaarlijke snelheden en 2. het aantal ongelukken dat heeft plaats gevonden op deze wegen.
Foto’s van auto’s die achter bakken geparkeerd staan? Tsja, waar moet je anders naar toe als de overkant helemaal vol staat?  Achter zo’n bak staat je auto tenminste veilig. Zonder de bakken was je auto vogelvrij.
Over de opmerking dat het te hopen is dat het ongeval van afgelopen zaterdag hopelijk niet misbruikt zal worden het volgende. Dat hoop ik ook maar…. ieder ongeluk is er 1 te veel. Onderstaande lijst laat zien wat er in de loop der jaren is gebeurd aan ongelukken. De intensiteit en slechte afloop lijkt toe te nemen. Niet alle ongelukken zijn te wijten aan (veel) te hoge snelheden maar het geeft wel aan dat verkeersmaatregelen dringend noodzakelijk zijn. Niets doen is geen optie!

Halen de bakken het niet? Persoonlijk zou ik dat heel jammer vinden van alle energie die daar in is gestopt maar wellicht dat onderstaand overzicht de Burgemeester over kan halen om zich hard te maken voor flitspalen. Dan is iedereen blij.
Deze lijst is samengesteld met hulp van internet, een aantal inwoners en ongelukken die ik zelf heb meegemaakt sinds ik hier woon (1995). Het kan zijn dat een jaartal niet helemaal klopt maar de ongelukken hebben wel plaats gevonden. Afgezien van deze zware ongelukken is er jaarlijks heel veel blikschade door geparkeerde auto’s die kapot worden gereden door voorbij rijdend verkeer. Op het Zuidereinde staan de auto’s niet voor niets ver op de stoep (er kan geen bejaarde met rollator of invalide met rolstoel meer door). Verder worden funderingen aan flarden gereden door het te hard rijdende zware verkeer in de vroege ochtenduren. Dit laatste is gelukkig niet meer het geval nu de bakken er staan.

1984: 
Zuidereinde, er wordt een bejaarde man bij het oversteken met zijn fiets aangereden en overlijdt later in het ziekenhuis. De man is aangereden door een automobilist die naar schatting tussen de 80 en 100 km/h reed, en is na de klap achter de auto terechtgekomen en tientallen meters meegesleept..

1990:
Zuidereinde, een auto botst met zeer grote snelheid tegen een boom bij de bocht (vlakbij de N201) waar de eerste huizen van het Zuidereinde beginnen, schampt en passant een andere auto.

1997/1998?
Noordereinde, een auto rijdt vanuit het noorden met zo’n 100 km/u over de Kerkbrug. De auto ging vliegen en kwam tot stilstand in de achterkant van een BMW die net voorbij de snackbar aan de huizenkant geparkeerd stond. De kofferbak zat op de achterbank. De auto in kwestie is om zijn as gedraaid en reed ondertussen auto aan overkant aan. De bestuurder is aan de passagierskant uit de auto geslingerd en lag bij het fietspad. Zwaar gewond.

2002
Noordereinde, auto vliegt uit de bocht richting Bussum en crasht tegen houten schutting.

2008?
Noordereinde 7 uur ’s morgens. Schoonmaakster van Top Executive wilde het vuilnis aan de overkant zetten. Geschept door een busje. Ze lag 25 meter verderop in de goot. Zwaar gewond….. Het is nooit meer goed gekomen met deze mevrouw.

2011
Noordereinde auto tegen huis gereden (gewoon op het rechte eind).

2012
Noordereinde auto rijdt richting Smidsbrug en is met veel te hoge snelheid boven op geparkeerde auto geklapt. Bestuurder zwaar gewond.

2012
Noordereinde een auto met 100 km/u de bocht gemist richting Bussum. Heeft niet eens geremd en is door een paar tuinen tegen de hoek van een huis tot stilstand gekomen. De bestuurder? Die moest zwaar gewond uit de auto worden geknipt. De remsporen die er stonden waren niet van deze bestuurder maar van een ander die eerder die dag ook veel te hard de bocht door kwam maar wel op tijd kon remmen.

2012
Noordereinde meisje dood gereden bij de Klapbrug.

2012
Zuidereinde, auto klapt frontaal met te hoge snelheid op uit parkerende auto.

2012
Zuidereinde, een man geschept door vrachtwagen met dodelijke afloop.

2013
Zuidereinde, vrouw rijdt met hoge snelheid tegen geparkeerde auto.

2013
Zuidereinde, auto rijdt tegen brugleuning. Passagier, meisje zwaar hoofdletsel door leuning.

Kortom, 13 zware tot zeer zware ongelukken en 3 doden teveel. Maar het hadden er ook meer kunnen zijn maar gelukkig liep er op die moment niemand. Het wachten is op het moment dat dit wel het geval is. Nogmaals, niets doen is geen optie!

Ella Blom
's-Graveland

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief