WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Tiende Jagthuisfestival
Horstermeer, za 3 mei 2014 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Op het tiende JagthuisFestival 2014 is kamermuziek uit de jaren 10 van de 19e, 20e en 21e eeuw te horen. Het festival vindt plaats van vrijdag 23 mei t-m zondag 25 mei.

Veel meer informatie over het programma en de c.v.'s van de optredende artiesten is te vinden op de website van Het Jagthuis.

persbericht

JagthuisFestival 2014: Kamermuziek van de Jaren 10

Het 10e (!) JagthuisFestival 2014 laat kamermuziek horen uit de jaren 10 van de 19e, 20e en 21e eeuw. Het festival vindt plaats van vrijdag 23 mei tot en met zondag 25 mei 2014 in Het Jagthuis te Nederhorst den Berg. In drie dagen kan het publiek genieten van concerten, een mini-tentoonstelling, snuffelen bij de ruilbeurs en genieten van heerlijke maaltijden.

Het JagthuisFestival

Het JagthuisFestival is een jaarlijks terugkerend lentefestival met een ontdekkingstocht naar de kamermuziek van de vorige eeuw. Dit jaar is de keus gevallen op kamermuziek uit de jaren 10 vanwege het feit dat het de 10e keer is dat het JagthuisFestival georganiseerd wordt. Vorige jaren klonk er kamermuziek van Benjamin Britten (2013), in het mecenaat (2012), rond de cello (2011), van Arthur Honegger (2010), Hongaarse kamermuziek (2009), de altviool (2008), kamermuziek uit de jaren 20 (2007) en kamermuziek van Bohuslav Martinů (2006). In 2005 vond het eerste festival plaats met 20e eeuwse kamermuziek van Nederlandse componisten. Het JagthuisFestival vindt plaats in Het Jagthuis, gelegen midden in de Horstermeerpolder, te Nederhorst den Berg. Deze concertzaal is een prachtig in stijl gerenoveerde stal, met veel daglicht en een mooi, Hollands uitzicht op het polderlandschap. De sfeer is er vriendelijk en ongedwongen.

JagthuisFestival 2014 – Jaren 10

De aanleiding om voor het thema “Jaren 10” te kiezen is dat het JagthuisFestival dit jaar 10 jaar bestaat. Het vaste kader van de 20e eeuw hebben we voor een keertje uitgebreid naar de 21e eeuw, en – wellicht als publiekstrekker – naar de 19e eeuw. Bij het samenstellen van het programma is contact gezocht met ensembles die thuis zijn in deze (verschillende) periodes. Daarnaast is het in 2014 precies 200 jaar geleden dat Adolphe Sax werd geboren, de ontwerper en naamgever van de saxofoon. Het Berlage Saxophone Quartet had al eerder aangegeven belangstelling te hebben om met deze verjaardag iets te doen, en het JagthuisFestival 2014 dat toch al een feestje werd, lijkt daar een goede gelegenheid voor te zijn.

Uit de jaren 10 van de 19e eeuw is welbekend het Forellenkwintet van Schubert (1819). Dat werk is bekend en vaker te horen op de concertpodia. Maar werd er nog meer geschreven voor deze bijzondere bezetting van viool – altviool – cello - contrabas en piano? Ja. In dezelfde tijd bekommerden Ferdinand Ries (1784-1838) en Johann Nepomuk Hummel (1778-1837) zich ook om deze bezetting en schreven een aantal kwintetten met de ‘forellenbezetting’. Hummel bewerkte zijn Septet om te kunnen laten uitvoeren door een pianokwintet. En mede naar aanleiding van dat werk schreef Schubert zijn ‘Forellenkwintet’. Begin 20e eeuw werden er weer een aantal werken voor deze bezetting geschreven door o.a. Vaughan Williams, Josef Labor, George Enescu en Richard Walthew (1852-1951). Walthew schreef zijn Phantasy Piano Quintet in 1912 in opdracht van Walter Cobbett, de Engelse mecenas die de stuwende kracht was achter het uitvoeren en publiceren van hedendaagse Britse kamermuziek. Een 21e eeuwse compositie voor de ‘forellenbezetting’ is gecomponeerd in opdracht van het JagthuisFestival door de jonge Nederlandse muziekschrijver Hugo Bouma. Hij nam behalve de instrumentatie ook het idee van het forellen-lied in zijn compositie op.

Bouma: “Voor het JagthuisFestival 2014 mag ik één van de representanten zijn van de jaren ’10 van de eenentwintigste eeuw, in een concert met muziek van 100 èn 200 jaar daarvoor. Het daadwerkelijke Forellenkwintet van Schubert gaat niet gespeeld worden, maar er zijn voor deze bezetting (viool, altviool, cello, contrabas en piano/pianoforte) veel meer interessante, maar onbekendere werken geschreven. Mijn bijdrage aan deze collectie zal een set miniaturen worden, geïnspireerd op diverse (exotische? interessante? smakelijke?) vissen. Interessant hierbij te vermelden is dat er oude instrumenten gebruikt zullen worden, en ik dus de mogelijkheden zal gaan benutten van de pianoforte zoals deze rond 1815 in gebruik was.

Voor de uitvoering van de pianokwintetten is gezocht naar een ensemble dat dit op de pianoforte kan doen. Fortepianiste Kaoru Iwamura heeft op het eerste pianoforteweekend in het Jagthuis (september 2013) gespeeld en is bereid haar Ensemble Sounds uit te breiden met een altviolist en contrabassist. Er zal gespeeld worden op een Böhm-pianoforte uit de 19e eeuw.

Een concert door een strijkkwartet mag op een kamermuziekfestival niet ontbreken. En welk strijkkwartet is er beter thuis in de jaren 10 (van de 20e eeuw) dan het Floreal Strijkkwartet? Dit kwartet heeft een prachtig programma samengesteld met werken uit de jaren 10 van de drie eeuwen.
Afgelopen jaar is hij verschillende malen uitgevoerd: de Sacre. Stravinsky schreef hem in het begin van de jaren 10 van de vorige eeuw. Het pianoduo Sandee/Van Nieukerken zal hem in quatre mains-bewerking in dit festival spelen. Hun programma wordt aangevuld met het nieuwe werk ‘Schermbeveiliging’ van Anna van Nieukerken (21e eeuw) en de Fantasie van Schubert (19e eeuw).
Aan het begin van de 20e eeuw was in Parijs het Ensemble rond harpist Pierre Jamet actief: harp, fluit en strijktrio. Vele werken zijn in die tijd voor hen geschreven. Ensemble Lumaka heeft die rol in de 21e eeuw overgenomen. Voor hen schreef René Samson in 2010 ‘Sporen’, dat tijdens dit festival gespeeld zal worden. Zij vullen het programma aan met een fluitkwartet van Rossini (19e eeuw), Pohadka van Janacek (20e eeuw) en de Sonate voor fluit, altviool en harp van Debussy.

Tenslotte vieren we tijdens dit 10e JagthuisFestival niet alleen de 10e verjaardag van het Festival maar ook de 200e verjaardag van Adolphe Sax, geboren in de jaren 10 van de 19e eeuw. Het Berlage Saxophone Quartet heeft daartoe een zeer feestelijk programma samengesteld, met o.a. het Saxofoonkwartet van Glazunov.

Centraal in het Festival staat een vijftal concerten. Daarnaast wordt er tijdens het festival een ruilbeurs georganiseerd waar musici en publiek hun cd’s, boeken en bladmuziek kunnen ruilen. Bovendien wordt het publiek in de gelegenheid gesteld op informele wijze met de musici kennis te maken en te genieten van gezellige borrels en buffetten.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief