WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Afhaken Sociaal Domein
Wijdemeren, vr 27 juni 2014 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Er stond veel sociaal domein, transitie, beleid en de daarbij behorende zorgen op de agenda. Een pakkend verhaal is daarover eigenlijk niet te schrijven. Wij weten wel waarom.

Het kabinet heeft besloten om alle sociale taken door gemeenten uit te laten voeren met ingang van 1 januari 2015. Omdat het kabinet er vanuit gaat dat gemeenten dat veel goedkoper kunnen dan het Rijk komt er in totaal veel minder geld naar de gemeenten dan er nu door het rijk wordt uitgegeven.

Het gaat over heel veel regelingen en het gaat over een totaal nieuwe geïntegreerde uitvoering van de sociale taken WMO, Jeugdzorg en nog veel meer..

Jungle

Sociale wetten, uitkeringen, hulp, indicatie en uitvoeringsorganisaties zijn een jungle waarin slechts weinigen de weg weten. Gelukkig zijn diegenen die nooit met dat soort instanties te maken hebben gehad. En dat is de overgrote meerderheid van de Nederlanders. Hoe kan je die warm maken voor het onderwerp? Pas als je er zelf mee te maken hebt gekregen, voor jezelf of je naaste familie, herken je de muur en de papierwinkel waar je tegen op loopt, bijv. bij een klantvijandige instantie als het CIZ 1).

Heb je er nooit mee te maken gehad, dan is het geen materie die uitnodigt om er eens lekker in te duiken. In dat geval zal het je worst zijn wie de uitvoering doet, het Rijk of de gemeente. Je vertrouwt op de verzorgingsstaat als het zover mocht komen. Zo denkt de meerderheid van Nederland.

Dan is er een grote groep die de ontwikkelingen in dit complexe veld niet kan bijbenen. Er wel over leest, maar de gevolgen voor hen zelf niet kan inschatten. Vrijwel heel Nederland.

En dan is er een grote groep die intussen wel door heeft dat er veel gaat veranderen in de thuiszorg, de WMO, de jeugdzorg etc., etc. ,etc., etc. Die groep ziet dat met angst tegemoet. Krijg ik nog wel de hulp die ik nu krijg? Blijft de thuishulp dezelfde? Is er nog wel aandacht en tijd voor mijn kind dat speciale aandacht en zorg nodig heeft?


Stan Poels (GL/PvdA)

Uit het debat in de raad over deze onderwerpen enkele citaten:

  • Rosalie van Rijn (CDA): "Voor het CDA is de mens leidend, niet het geld."
  • Stan Poels (GL/PvdA): "Kijk nu toch eens. Als het over bloembakken of revvindicatie gaat, dan zit de publieke tribune vol, maar nu hebben wij het over de complete wijziging van het zorgstelsel dat in zestig jaar werd opgebouwd en nu in anderhalf jaar wordt omgebouwd. En er is geen belangstelling, behalve van diegenen die hier altijd zijn. De transistietrein is een Intercity die doordendert. Wij moeten na de vakantie de boer op om de mensen voor te lichten over wat er gaat gebeuren. Ik heb grote zorgen over de gevolgen. Hoe gaan wij fouten na 1 januari opvangen en herstellen met 1 uitvoeringsorganisatie in Stichtse Vecht?"
  • Ria Hennis (DB): "De zorgen van Stan Poels delen wij."
  • Patricia Mossinkoff (D66): "Wij zijn het eens met Poels. En.., wat is kwaliteit als je het over zorg hebt. Is dat vastgesteld?"
  • Sieta Vermeulen (VVD): "We moeten ons aan het plafond in het budget houden en dus aan de poort heel goed kijken. De publieke tribune is inderdaad leeg. De mensen denken: "We zien het wel."
  • Wethouder Sandra van Rijkom (PvdA): "De vorige raad koos voor de samenwerking in SWW verband. Daar gaan wij nu mee door."
  • Wethouder Betske van Henten (CDA): "De mens staat centraal, het is een open einde regeling, dus men krijgt wat er nodig is. Er is een communicatieplan. Het eerste artikel stond al in het WW en er komen bewonersavonden. Ook zal de klanttevredenheid worden gemeten voor en na de transistie van het Rijk naar de gemeente.


Wethouder Sandra van Rijkom (PvdA)

De materie is zo ingewikkeld dat er in het college een duo-baan van gemaakt is, zonder dat de verantwoordelijkheden gescheiden zijn.


1) Het Centrum indicatiestelling zorg, dat gelukkig schijnt te verdwijnen. De directie zou voor straf in eenzame opsluiting 100 keer substantiële zorg voor hun oude moeder moeten aanvragen, dan zijn ze de rest van hun leven zoet met puzzelen in de driedubbele facturen, aanmaningen, formulieren en bellen met een callcenter dat niets anders kan doen dan later laten terugbellen als dat al gebeurt, omdat ze geen inzage in de systemen van het CIZ hebben.
Teruggebeld worden met een verhaal waar zelfs met een zekere intelligentie geen touw aan vast te knopen is. Niemand die iets voor je kan of wil doen.
U merkt ik wordt weer echt ontzettend kwaad als ik deze eigen ervaring opschrijf. Schandelijk. red. WWK.)

bron
WWK
foto
Cor Koster
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief