WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
WIJ over het Ping-loket
Wijdemeren, za 24 maart 2012

Ben Steenvoorden legt uit waarom WIJ vindt dat het PING loket geen goede aanpak is van geldproblemen.

ingezonden bericht

Ping en WIJ

‘Zuur, negatief en onbegrijpelijk’ zijn enkele reacties die de afgelopen maand geuit werden naar aanleiding van het WIJ-standpunt over het PING loket. De hoogste tijd dus voor een uitleg.

Wellicht ten overvloede: PING betekent Persoonlijk IN Geld (en zeker niet Privacy IN Geld). Het is een initiatief van de Kredietbank Nederland. Deze instantie houdt zich vooral bezig met schuldhulpverlening en voert deze dienst uit voor diverse gemeenten. Ook voor Wijdemeren.

Het PING-loket in het gemeentehuis is er voor burgers met financiële vragen/problemen en is twee keer per week (maandagavond en woensdagmiddag) geopend.

WIJ is niet tegen ondersteuning van burgers met een financiële hulpvraag. Integendeel. Die hulp aan burgers moet adequaat en klantvriendelijk c.q. laagdrempelig uitgevoerd worden. Door de gemeente wordt nu de indruk gewekt dat met een PING-loket dit nu ook geregeld is. Symbolisch werd bij de opening zelfs een muurtje gesloopt om aan te geven dat er geen belemmeringen meer waren om het ‘loket’ binnen te stappen. Daar denkt WIJ anders over.

PING is ouderwets, niet adequaat, klant-onvriendelijk en ook niet laagdrempelig. Tevens zijn wij er van overtuigd dat de openingsuren effectiever gebruikt kunnen worden.

Openingsuren: gezien de hoeveelheid verzoeken in de afgelopen jaren met financiële hulpvragen leert een simpele rekensom dat bij een openingsaanbod van 45 weken per jaar er minder dan 1 klant per inloopspreekuur komt. Het betekent 3 uur per advies. Lijkt WIJ onnodig.

Laagdrempelig: Nog steeds loopt er in Nederland niemand te koop met zijn/haar financiële problemen.
Het is dan ook een hele stap om in een openbaar gebouw bij het PING loket te gaan zitten. Het is te vergelijken met wanneer je bij de huisartsenpraktijk naast de algemene wachtruimte ook nog een loket hebt voor aambeien of het loket ‘SOA’. Dat lijkt WIJ beslist drempelverhogend.

Klant-onvriendelijk: Zie ‘laagdrempelig’. Daar aan toegevoegd vinden wij dat er op maat afspraken gemaakt moeten worden voor dit soort soms ingewikkelde zaken en desnoods bij de verzoeker thuis maar in ieder geval daar waar de privacy optimaal gewaarborgd is.

Adequaat: Hulpverlenen op tijden die ook de burger uitkomt. Dat voorkomt eventuele wachttijden bij het loket, al kan WIJ zich dat niet voorstellen. Ook zijn bij een inloopspreekuur vaak niet alle stukken aanwezig en kan er alsnog weer een vervolgafspraak gemaakt worden terwijl juist bij financiële problemen snel handelen ellende kan voorkomen.

Ouderwets: We leven in het digitale tijdperk. Veel van de hulpvragen kunnen digitaal afgehandeld worden en ook de afspraken kunnen eventueel op deze wijze gemaakt worden. Heeft een klant niet de mogelijkheden daarvoor dan rest altijd nog de mogelijkheid om telefonisch af te spreken. Digitaal en telefonisch kan dan direct aangegeven worden wat de burger eventueel mee moet nemen naar het gesprek.

WIJ kiest liever voor oplossingen van deze tijd. Die zijn er. Wellicht is het een idee dat de wethouder eens op onderzoek gaat en niet klakkeloos ouderwetse initiatieven van de Kredietbank Nederland overneemt, een partij die goed werk doet maar zeker niet overloopt van innovatieve ideeën. Kortom, dit PING-loket is weggegooid geld. Met andere woorden: Ping-ping foetsie. En dát is zuur

Ben Steenvoorden
Fractie WIJ

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief