In De Zijlijn  
            Puntjes Scoren  
            De afgelopen week stond in het teken van de  Klapbrugkruising. Dat mogen we rustig zeggen. Er ontspon zich rond die, voor  fietsers levensgevaarlijke, kruising een merkwaardig politiek spelletje.  
            Enkele burgers klaagden in een ingezonden brief in  de WWK over de gevaarlijke situatie die bij de Klapbrug is ontstaan als gevolg  van de onduidelijke bebording, behekking en belijning c.q. het juist volstrekt  ontbreken daarvan, op voorspraak van verkeerswethouder Betske van Henten, die  weinig ziet in borden en lijnen om het verkeer in goede banen te leiden. En al  helemaal niet als dat tijdelijk (ruim een half jaar) is. 
            Het is uiteraard haar goed recht om, zeker  tijdelijke, lijnen en borden achterwege te laten. Ik ben het niet met haar  eens, maar daar gaat deze column niet over. 
            Waar gaat deze column dan wel over? Hij gaat over  de irritante gewoonte van poltici om meer bezig te zijn om puntjes te  scoren ten koste van elkaar (haantjesgedrag), dan om zich even serieus te  verdiepen in een probleem, tot de conclusie komen dat de ander een serieus  probleem aansnijdt en dan samen naar een oplossing te zoeken. Of om de ander er  in een serieus debat van te overtuigen dat er helemaal geen probleem (of geen oplossing) is. Ook  bij de Klapbrugkruising lijkt dit haantjesgedrag weer eens een rol te spelen. 
            Leedvermaak 
            Toen Hilbrand Korver indertijd begon over de  gevaarlijke situatie bij de Klapbrug werd hij hartelijk uitgelachen in de raad. De  wethouder deed een schepje bovenop het leedvermaak door te verklaren dat ze sowieso  niets ziet in borden en lijnen. En dan ben je uitgepraat nietwaar. Zeker als  Cor Koster er als uitsmijter nog een “wetenschappelijke onderbouwing” in de WWK tegenaan  gooit. 
             Zo werd Hilbrand afgeserveerd door de overmacht  van de coalitie. Ziezo. Waar waren zijn oude strijdmakkers van GL, die toch ook iets  met fietsers zouden moeten hebben? Noch Nelleke Schenkkan, noch haar partner Edwin Bult, beiden van GL, namen het voor de fietsers en voor Hilbrand op. De GL stilte sloeg toe. 
              Werd er eigenlijk wel gesproken over fietsers? Veiligheid?  Wel nee!  
              Het debat werd gereduceerd tot een politiek steekspel dat Hilbrand op  punten verloor, omdat Hilbrand nu eenmaal niet zo handig is in die dingen.  Ondanks het feit dat de kruising echt gevaarlijk is. Maar daar had niemand het  over. Het ging om de puntjes, niet over het onderwerp. 
            Niet handig 
            Afgelopen woensdag gebeurde min of meer hetzelfde  als ik het mag geloven. (Helaas kan ik het niet zelf controleren, omdat het spiksplinternieuwe  online archief van de gemeente niet functioneert. Maar dat terzijde.) In de  commissie Ruimte en Economie stelde Rieks Karssemeijer (PvdA) de  Klapbrugsituatie aan de orde. Hij was daartoe aangezet door de stukken in de  WWK en door zijn partijgenoot Ben Steenvoorden. Ben had een sarcastisch stuk  geschreven over de Klapbrug. Zo sarcastisch dat iedereen dacht dat hij het met  de wethouder eens was over die lijnen en die borden. Niet handig van Ben. Vindt  hij zelf achteraf ook. En dat siert hem. 
            Nu laat de regie in de PvdA-fractie soms te wensen  over, zo ook dit keer. Ben stuurde Rieks wel op pad met vragen aan het college  over de Klapbrugkruising. Hij vertelde er echter even niet bij dat zijn stuk in  de WWK sarcastisch bedoeld was. En dat bleek dodelijk in het puntjes scoren.  
            Het CDA lachte zich een kriek om die domme Rieks. Wat  wilde Rieks nu eigenlijk? Zijn partijgenoot Ben wilde immers ook geen lijnen en  borden net als de CDA wethouder. Puntje gescoord. Rieks afgeserveerd. CDA  tevreden. (Dit is de lezing die mij op het NK Palingroken bereikte… Als hij  onjuist is, dan hoor ik dat graag en zal ik met plezier rectificeren.) 
            Waar ging het ook weer over? O ja, fietsers,  kinderen, veiligheid. 
            De Klapbrug is geen hotspot. Want er is nog geen ongeluk gebeurd. Dus is het veilig genoeg. Tot er wel iets ernstigs gebeurt. Maar dan is het te laat. Daar moeten we dus maar op wachten....? 
            Campagnetijd! 
            Mag ik een voorspelling doen? Verkeer en  veiligheid staan de komende maanden in het brandpunt van de belangstelling. Het  is immers campagnetijd. 
            De meest fantastische vergezichten worden ons weer  voorgehouden. Alle wegen in Wijdemeren worden 30 km zones met op iedere  straathoek vierentwintig uur per dag een agent met lasergun om overtreders  direct in de boeien te slaan. Vrachtverkeer zal in de toekomst alleen nog door  Hilversum rijden en dat alleen overdag.  Zebra’s, haaientanden,  verkeerslichten, flitspalen, drempels, randwegen, fietspaden. Kiezer u zegt maar hoe, hoeveel en  waar u ze wilt hebben. Wij doen ons best voor u. 
            Tot 3 maart volgend jaar. Dan begint het  speelkwartier weer. Dan zijn de verkiezingsbeloften snel vergeten en kunnen de  puntjes weer gewoon gescoord worden. Business as usual. 
          Rik Jungmann  |