WIJDEMEERSE WEBKRANT
Verdeel het Verkeer
Kortenhoef, zo 2 november 2008

O. Lopez Cardoso vraagt zich af waarom de Emmaweg, Koninginneweg en Cannenburgerweg niet gebruikt worden om de verkeersdruk op Noorder- en Zuidereinde te verlichten.

Dossier Verkeer 's-Graveland

ingezonden brief

Er begint zich bij mij een steeds vervreemder gevoel los te maken bij deze discussies. Vooropgesteld: de situatie aan het Noorder- en Zuidereinde is desastreus en is dat al jaren. Het is een toonbeeld van bestuurlijk falen.

Maar als het dan onmogelijk is om nieuwe wegen aan te leggen laten we dan optimaal gebruik maken van de bestaande wegen, dus ook de parallelweg aan de overkant van de 's-Gravelandse vaart goed doorgankelijk maken. Het alsmaar meer autoluw maken van allerlei wegen vergroot de verkeerscrisis alleen maar.

Want wees nu eerlijk: ook alle bewoners van Noorder- en Zuidereinde bezitten een auto. Die willen ook rijden. Als ze 10 meter de straat in rijden, zijn ze net zulk doorgaand verkeer als allle anderen. Het is dus zaak om sluipverkeer niet als iets negatiefs te zien maar juist aan te moedigen. Daardoor worden alle wegen die we hebben beter benut en daarmee de overlast zoveel mogelijk gespreid. Waarom geen eenrichtingsverkeer ingesteld over beide kanten van de 's-Gravelandse vaart?

O. Lopes Cardozo
Kortenhoef

Naschrift redactie:

De door de heer Lopez Cardoso geoperde gedachte om éénrichtingverkeer in te stellen op de parallelwegen aan de overkant van de 's-Gravelandse vaart is niet volkomen nieuw. In de jaren tachtig is die variant onderzocht. De omstandigheden waren toen uiteraard anders dan nu.

Uit ons historisch overzicht dossier Verkeer Noorder- en Zuidereinde:

"Er werden veel verkeerscirculatieplannen gemaakt, voor tonnen, door tal van externe bureaus. Al die plannen gingen uit van de bestaande infrastructuur. Zo werden plannen ontwikkeld om éénrichtingverkeer te introduceren op Noorder- en Zuidereinde in combinatie met de Emmaweg en de Koninginneweg, om zo Noorder- en Zuidereinde te ontlasten. Ook kwam er een plan waarbij de laatstgenoemde wegen juist afgesloten werden met een keerlus aan het eind. Hier was de gedachte dat de verkeersoverlast geconcentreerd moest worden op Noorder- en Zuidereinde om zo de achterzijde van de woningen aan die wegen rust te geven. Veel plannen, die veel geld kostten, maar nooit uitgevoerd werden."

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
half bewolkt
10 gr.
windkr. 2