| 
                 Met dank aan 
                  
                ingezonden brief 
                
                Afhouden verdiepingenplan 
                brengt toerisme in gevaar 
                Zwemmen in 
                Loosdrechtse plassen onveilig? 
                van: Ruud Buijs 
                
                
                  
                Ruud Buijs 
                Oud raadslid voor de VVD in Loosdrecht 
                
                Dit is wat je je gaat afvragen bij 
                het lezen van onderstaand artikel. De informatie die ik 
                verzamelde is voor iedere inwoner van Loosdrecht en dus 
                Wijdemeren dusdanig belangrijk, dat ik u dit niet wilde 
                onthouden. Neemt u alstublieft de moeite om het te lezen en trek 
                uw conclusie! 
                 
                Even in het kort waar het om draait:  
                Het water in onze plassen komt van de Utrechtse Heuvelrug, 
                schoon water dus. Voor ontwatering werden sloten naar de Vecht 
                en de Drecht gegraven. Op deze manier ontstond er laagveen, welk 
                in de 16e eeuw werd afgestoken voor turf; het begin van onze 
                mooie legakkers. Later in de volgende eeuwen ontstonden de grote 
                plassen, doordat er ook beneden het grondwater werd gebaggerd. 
                In de twintigste eeuw ontwikkelde zich het recreatiegebied. Door 
                enerzijds natuurlijke ontwikkelingen, anderzijds agrarische 
                bemesting is er sprake van steeds ernstiger vervuiling. Van 
                nature komt er zwevend slib los uit de veenonderlagen, met name 
                bij aanhoudend zuidwestelijke wind. Dit opwervelend stofveen 
                slaat neer als bagger op de van oudsher ongeveer 4,5 meter 
                dieper gelegen veen bodem. Rondom de Plassen zijn van oudsher 
                veel agrarische bedrijven gevestigd. Door veelvuldig uitrijden 
                van mest in tijden dat dit nog onbelemmerd kon is via het 
                grondwater veel fosfaat en nitraat in de Plassen terecht 
                gekomen. Het gaat om 1 miljoen m3 slib.  
                 
                Hoe het een politiek onderwerp werd 
                De jachthavens vernamen van hun recreanten dat ze steeds meer 
                hinder ondervonden en namen in eerste instantie contact op met 
                de grootste lokale partij, de VVD. Toen daar onvoldoende uit 
                voort kwam organiseerde de Hiswa (drs. Dijks) een grote 
                bijeenkomst met alle fractievoorzitters en alle belanghebbenden 
                (VVV, Recron, SLOEP). Spijkers met koppen werden geslagen, er 
                kwam een actieplan en zo ontstond een projectgroep/ 
                stuurgroep-organisatie, die 7 februari 2001 unaniem uitsprak : 
                "Binnen tien jaar zullen de plassen, watergangen en havens goed 
                bevaarbaar zijn en zal ook de helderheid van de plassen hersteld 
                zijn." Deelnemers: Plassenschap Loosdrecht e.o., Wijdemeren, 
                Provincie NH, Waterleiding-bedrijf Amsterdam en AGV 
                (Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht)-Adviseurs, 
                Natuurmonumenten, Water-sportverbond en HISWA. 
                 
                Wie gingen er aan de slag? 
                Hoogheemraadschap Gooi & Vechtstreek (AGV) pakt het op en laat 
                DWR (Dienst Waterbeheer en Riolering) onderzoek verrichten. 
                Plassenschap Loosdrecht doet verschillende vormen van technisch 
                onderzoek in de nabij gelegen Stille Plas. Milieuplatform 
                Loosdrecht bespreekt de biologische aspecten. De raad van 
                Loosdrecht wordt continu geïnformeerd. Nergens vallen 
                tegenstanders te constateren, immers het probleem is algemeen 
                aanvaard. En een oplossing wordt aan de technici overgelaten. Er 
                zijn jarenlang geen alternatieven aangedragen uit al die 
                vertegenwoordigers, waarin de politiek continu betrokken was. 
                Dus werd afgekoerst op een breedgedragen oplossing omdat men 
                steeds voorzichtig maar met succes het draagvlak wist te 
                vergroten. Een oplossing die tachtig jaar stand zou kunnen 
                houden. 
                 
                Wisseling van de wacht 
                Door een spectaculaire verkiezingsuitslag en een gemeentelijke 
                herindeling werden de verhoudingen volledig op zijn kop gezet. 
                Dit manifesteerde zich ondermeer in een compleet nieuw college 
                in Wijdemeren, dat nooit betrokken was geweest. Gezien de schok 
                die dit teweeg bracht is ook geen sprake geweest van volwassen 
                overdrachtsdossiers die de nieuwe wethouders hadden moeten 
                informeren. Men dacht dus volledig opnieuw te kunnen beginnen. 
                Ook kwam er een andere Gedeputeerde en verving de heer Moens (GL) 
                mevrouw Wildekamp (PvdA). De Provincie levert de voorzitter van 
                de stuurgroep. 
                 
                Wat bleek? Dat er op het eerste stuurgroep plan een wethouder 
                uit Wijdemeren vreesde voor geluidshinder. Dit werd vervolgens 
                ondervangen door na een duur extra onderzoek de methode van 
                onderzuigen (BosKalis) toe te voegen aan het plan. Dit heeft als 
                bijkomend voordeel dat er zo min mogelijk ruimte nodig is om de 
                verdiepingen aan te leggen. Ook zou dit na een MER (Milieu 
                Effect Rapportage) zonder bestemmingsplanwijziging kunnen 
                plaatsvinden.  
                 
                De betrokken wethouder uitte met enige regelmaat nieuwe zorgen. 
                Zo zou door hogere golfslag de boot van de wethouder kunnen 
                omslaan. Ook zou het ijs niet meer dichtvriezen. DWR zou winst 
                maken op zandverkoop. De tuin van de wethouder zou wegzakken in 
                de putten. Zelfs de kerk zou gaan wegzakken. Uit niets bleken 
                deze argumenten te zijn gebaseerd op politiek gedragen 
                standpunten. Wel gingen deze geluiden rondzingen in het dorp 
                naar bleek uit betrouwbare bronnen. Betrokkene manipuleerde 
                aantoonbaar een krantenbericht over een dorpsavond, waar het 
                onderwerp amper werd besproken en alleen positief onthaal kreeg. 
                 
                De dijkgraaf legde uit, dat in eerste instantie zelfs verlies 
                zou worden geleden. Vandaar dat de verdiepingen om die reden nog 
                wat dieper zijn komen te liggen. DWR zal dus geen winst maken. 
                Hij verwijst de geruchten naar het land der fabelen. Ook een 
                eventueel tegenvallende zandkwaliteit is het risico van DWR.  
                 
                De ijsvereniging ziet geen enkel bezwaar, die weten wel hoe je 
                wakken kunt beveiligen. 
                 
                Watersportverenigingen zijn niet bevreesd voor een golfslag van 
                zo'n 10 centimeter meer. 
                 
                Het MER kwam en in de pers verschenen nieuwe argumenten als: het 
                water begint pas na twaalf jaar helderder te worden, het dorp 
                wordt onbereikbaar door pijpleidingen, er zal door plantengroei 
                geen zeilboot meer kunnen varen, maaien daarvan is te kostbaar. 
                Er was inmiddels zoveel onrust dat het College het niet meer 
                aandurfde een ontgrondingvergunning aan te vragen. Het argument 
                van twaalf jaar wachten klopt alleen voor een enkele van de 5 
                modellen, zeker niet voor alle opties, sterker: bij één model 
                begint het helderder worden meteen (2004) bij aanvang van het 
                project. Bodemplanten van 4,5 meter die zeilboten vast laten 
                lopen bestaan niet. Er komt bij de meest kansrijke variant maar 
                één pijplijn hoog boven de Veendijk langs. 
                 
                B&W schrijft 13/11/2003 zonder de raad te raadplegen een brief 
                waarin zij afstand neemt van het plan. Deze zou 14 januari voor 
                het eerst in het openbaar in een commissievergadering REO worden 
                besproken. De raadsleden zitten min of meer voor een voldongen 
                feit: hun vijf (!) wethouders hebben hun standpunt al bepaald en 
                in het openbaar geuit. Daarvan afwijken zou de coalitie in 
                gevaar kunnen brengen, men is nog niet begonnen aan het 
                dualisme; sterker nog, in het verleden was via krachtiger 
                oppositie meer sprake van dualisme dan nu. En het was nog 
                openbaar ook. 
                 
                In februari 2003 werden alle veertien vragen van B&W voldoende 
                beantwoord door de Stuurgroep in een expertmeeting. Toch blijken 
                de bezwaren niet weggenomen. 
                 
                De behandeling in openbaarheid gaat plotseling niet door.  
                 
                Gedeputeerde Moens neemt afstand van het Wijdemeerse 
                collegestandpunt en overweegt een krachtige mediator in te 
                zetten. Dit terwijl de pers het tegenovergestelde beweerde: het 
                plan zou van de baan zijn omdat de Provincie het eens was met B&W. 
                 
                Na een eerste voorzichtige reactie vanuit AGV/DWR wordt nu ook 
                vanuit die hoek stelling genomen tegen het B&W besluit (2 
                december 2003). In de brief wordt gewezen op aanzienlijke 
                aanloopkosten.  
                 
                Dat wordt hen door betrokken wethouder nu kwalijk genomen. AGV 
                kon alleen begrip opbrengen voor het feit dat Wijdemeren eerst 
                met de bevolking en met name die in Loosdrecht wilde 
                communiceren. Dat is een oud argument, wat eerder ook al leidde 
                tot het eerst uitvoeren van een MER en niet meteen overgaan op 
                een voorbereiding op een bestemmingsplanwijziging. De inspraak 
                op die MER heeft geen tegenstanders opgeleverd! Normaal vindt 
                een MER pas plaats NADAT een ontgrondingvergunning is 
                aangevraagd. Ook het feit, dat de bevolking pas zou worden 
                gehoord nadat B&W hadden besloten is strijdig met deze eerder zo 
                democratisch lijkende argumenten.  
                 
                De Provincie heeft 20/10/2003 het dure SGB-gebiedsplan en 
                uitvoeringsprogramma 2203-2006 Loosdrechtse Plassen (Helderheid 
                in Beeld) vastgesteld met een Rijksbijdrage van 323.000 euro. 
                Totaal spreekt de nota inclusief die van de Provincie van 
                970.000 euro aan subsidies. 
                 
                Door zich terug te trekken in de ivoren toren blijkt B & W dit 
                niet serieus te hebben gemeend. De wethouder beweert nu ook nog 
                eens, dat er geen bewezen succes is, wat al werd weersproken in 
                de brief van DWR op 2/12/2003. 
                 
                De adviseurs Watersportver-bond en HISWA , maar ook Recron, 
                ANWB, Horeca Nederland, KvK, VNO/NCW, MKB en
                
                Ondernemers Collectief Wijdemeren tekenen bezwaar aan tegen 
                het B&W standpunt (26 november 2003). 
                 
                De wethouder brengt daar tegenin dat het dossier niet bekend is. 
                Een slag in het gezicht van de twee adviserende instanties. Zij 
                noemen het College "onzorgvuldig en onbetrouwbaar". Verder 
                schrijven zij: "gevolgen voor economie, recreatie en natuur 
                zullen desastreus zijn" en "er meer dan voldoende draagvlak is". 
                 
                Een andere belediging maar nu richting de oude gemeenteraad van 
                Loosdrecht is de opmerking van de wethouder, dat "het toen zelfs 
                helemaal niet in de raad is geweest". Zoals hiervoor beschreven 
                slaat zij ook hier de plank mis. Bekend is dat de commissie RO 
                waar de wethouder regelmatig en zonder tegengeluiden inzicht in 
                de voortgang gaf. Ditzelfde geldt voor de Plassenraad, waar met 
                name raadsleden uit Loosdrecht acte de présence gaven.  
                 
                Ook de bevolking wordt beledigd in de brief van B&W 
                (13/11/2003). Er zou veel twijfel zijn. Daarvan is namelijk 
                nooit iets gebleken. Blijft de vraag of het oorspronkelijk 
                probleem nu wel wordt opgelost. De wethouder beweert van wel. 
                B&W heeft nog maar zeven jaar om te voldoen aan haar 
                beleidsdoelstelling. Zou bij dat alternatief de langdurige 
                gebruiksbeperking voor de watersport dan wel vermeden kunnen 
                worden? "Gewoon" baggeren levert compleet afgesloten gebieden op 
                en was als alternatief al eerder afgevallen vanwege extreem hoge 
                kosten (DWR). 
                 
                Door het afwijzen van dit miljoenenproject, dat AGV/DWR volledig 
                zou bekostigen en de gemeente geen Euro zou kosten, ligt het 
                voor de hand dat de gemeente het nu zelf zal moeten oplossen. 
                Sterker: DWR waarschuwt daar al voor op 2/12/2003. Gelet op de 
                financiële situatie van Wijdemeren (men staat onder Provinciale 
                curatele) is dit een onmogelijke kaart. Conclusie:  
                 
                Als dit project struikelt wordt het probleem dankzij dit College 
                nooit meer opgelost en wordt het alleen maar van kwaad tot 
                erger. Er is al 2.5 meter bagger en in delen van de Plassen is 
                het slib zo verontreinigd dat afvoer naar de slufter bij 
                Rotterdam vereist is. "Het voldoet niet aan de kwaliteitsnormen 
                voor onder meer zwemwater" (DWR). En toch maar durven 
                argumenteren, dat er afgelopen zomer prima kon worden gezwommen. 
                De wethouder schreef: "het is er afgelopen zomer hartstikke druk 
                geweest". Alsof dat iets zegt over gezond zwemmen in ernstig 
                vervuild water. 
                 
                Fosfaat en nitraat leveren geen risico op voor de 
                volksgezondheid? Vissen sterven niet uit? Vogels zoeken hun heil 
                vervolgens niet elders? Recreanten en toeristen die alleen in 
                bagger en gif kunnen zwemmen en varen blijven wel komen? Boten 
                kunnen de havens niet meer uit? Hoe lang duurt het nog voor hier 
                een milieuschandaal aan het (water)oppervlak verschijnt? Alle 
                tekenen wijzen erop. Er zijn al eerder persberichten in die 
                richting geweest (heimelijke baggerafvoer 's nachts bij de 
                Valk). Dit verdween in de vergetelheid en werd nooit serieus 
                genomen door de doofpotsfeer op het gemeentehuis.  
                 
                De vraag is of het bestuur van Wijdemeren wel voldoende aandacht 
                besteedt aan Loosdrecht. De gemeenteraad hult zich in 
                stilzwijgen en toont daarmee niets te hebben begrepen van wat 
                dualisme betekent. En dat terwijl de Provincie aangeeft een 
                toezegging van juist de raad nodig te hebben voor een 
                planologische inpassing. De raad is dus WEL aan zet.  
                 
                Raad: laat je niet leiden door suggestieve argumenten, die 
                nergens onderbouwd zijn en dus nergens op slaan. Laat de 
                Provincie desnoods gewoon artikel 40 e.v wet RO toepassen en het 
                project doen uitvoeren ongeacht de mening van een 
                tegenstribbelend aanwonend wethouder. 
                 
                Ruud Buijs 
                Ex-raadslid loosdrecht 
                Heulakker 1 
                1231 NT Loosdrecht 
                 |