Vorig bericht

Home

Volgend bericht

Auteur: Rik Jungmann

Foto's: -

Bron: Wijdemeerse Webkrant


Wijdemeren en email

Wijdemeren, 2 oktober 2003. Onlangs deed Webdam onderzoek naar de reactiesnelheid van gemeenten  op een simpele email van burgers. Dat gaf nogal opzienbarende resultaten. Wij vroegen u of u positieve of negatieve ervaringen heeft met onze gemeente. 1)

Op die vraag kwam één reactie. Hans Schouten uit Ankeveen stuurde ons een emailcorrespondentie met de gemeente. Omdat het hier een enkel geval betreft kan absoluut niet gezegd worden of deze emailuitwisseling representatief is. Toch is het aardig om er even naar te kijken.

Hans Schouten stuurde op 29 september onderstaande email naar de gemeente naar aanleiding van een besluit dat hij in de lijst met collegebesluiten op de gemeentelijke website vond:

Betreft: DHW vergunning

29 september 2003,

Aan het Gemeente bestuur van Wijdemeren,

Waarom worden de bewoners van Ankeveen op het verkeerde been gezet.
(Stichts End 14)

20. Dhw-vergunning Stichts End 14, Ankeveen.
Het college besluit vergunning te weigeren voor zover het betreft het uitoefenen van het slijtersbedrijf

http://www.wijdemeren.nl/college/besluitenlijst/02-19-augustus-2003.htm

En wat zijn de bezwaren tegen een slijtersbedrijf in ons dorpscafé op Stichts End 41
In een dorp waar toch al geen actieve detailhandel meer te bekennen is?

Hoogachtend J.G.R.Schouten Ankeveen


Op 30 september (Razendsnel, daar kunnen veel gemeenten een puntje aan zuigen. Bravo!) krijgt hij onderstaand antwoord.

Betreft: DHW vergunning

Geachte heer/mevrouw,

Uw mail hebben wij in goede orde ontvangen. Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat wij uw mail niet in behandeling kunnen nemen. Reden hiervoor
is dat uw verzoek dient te worden voorzien van uw naam en adresgegevens.

Wij verzoeken u om uw mail nogmaals te verzenden met de benodigde gegevens.

Hoogachtend,
Gemeente Wijdemeren

Dat leidt tot de vraag of dit een goede score is. Het antwoord is volmondig "ja" waar het reactietijd betreft. En toch heeft Hans Schouten niet het antwoord gekregen waar hij om vroeg, omdat zijn naam en adres niet in de email stonden. Is dat flauw, of is dat terecht.

Het lijkt ons terecht. Er is bij de gemeente afgesproken dat een brief, een fax en een email gelijk behandeld worden. Dat wil zeggen dat de email als inkomende post wordt ingeschreven en vervolgens het ambtelijke circuit in gaat. Als dat zo is, dan is de vraag naar naam en adres logisch. Sterker nog, als de gemeente reageert, dan zal dat waarschijnlijk toch per brief gebeuren.

Er is ook iets tegen te zeggen. Een emailadres is in feite je adres op internet. Op het net heeft een naam en adres in de werkelijke wereld geen enkele betekenis, omdat je daar geen email heen kunt sturen. Je zou dus kunnen zeggen dat een simpel antwoord op een simpele vraag best direct per email beantwoord kan worden.

Dat leidt tot de vraag of deze vraag simpel was. De vraag van Hans leek wel simpel, maar was het mogelijk niet. Stel dat de gemeente de vergunning weigerde op gronden die aanvechtbaar zijn en dat had in de email van de gemeente gestaan. Dan had Hans Schouten met de email in de hand, samen met de uitbater van het Wapen van Ankeveen ten strijde kunnen trekken naar de commissie Bezwaar en Beroepschriften en het besluit daar aan kunnen vechten met de email in de hand. Dan is het misschien toch wel handig om een brief in plaats van een emailtje te hebben.

Op één punt geven wij Hans Schouten gelijk. In de besluitenlijst staat alleen dat de vergunning geweigerd is. Meer niet. Als er één zinnetje bij had gestaan waarom de vergunning geweigerd werd, dan was die vraag meteen al beantwoord en was de email overbodig geweest.

En als Hans Schouten een email had gestuurd met bijvoorbeeld de echt simpele vraag: "Wat moet ik doen om een bouwvergunning te krijgen"? Wij nemen aan dat hij dan wel gewoon antwoord had gekregen. Of toch niet?

Toch niet zo simpel allemaal.... Het wachten is op de (PKI) infrastructuur waardoor iedere email en elektronische transactie gewaarmerkt zijn als komende van een echt bestaand persoon waarvan bekend is wie hij of zij is en waar hij of zij woont. De overheid is er mee bezig, maar dat zal nog wel even duren.

Om over na te denken....
Reacties op dit artikel zien wij graag tegemoet!

1) Aanvulling 3/10 10.54, gelezen in Webwereld:

NetPanel deed een vergelijkbaar onderzoek als Webdam, maar in dit geval naar de voedingsmiddelenindustrie. De resultaten zijn vergelijkbaar.


Fabrikanten van voedingsmiddelen blijken er niet in te slagen adequaat te reageren op e-mailvragen. Sommigen reageren helemaal niet.

Dit blijkt uit onderzoek van NetPanel in opdracht van Elsevier Voedingsmiddelen Industrie. De onderzoekers hebben als consument via e-mail een simpele vraag aan 42 fabrikanten gesteld.

Het stellen van de vraag was volgens de onderzoekers geen probleem, behalve bij Droste en Pepsi. De site van eerstgenoemde is in onderhoud, terwijl Pepsi zijn bezoekers geen mogelijkheid biedt om via internet vragen te stellen.

De snelheid waarmee fabrikanten op e-mail reageren verschilt volgens NetPanel enorm. Zo reageerden Remia en Coca Cola bijvoorbeeld binnen een uur, terwijl anderen meer dan een week nodig hadden om een digitale vraag te beantwoorden. Mona en Heineken gaven zelfs helemaal niet thuis.

Ook de kwaliteit van de antwoorden varieert. De ene fabrikant doet het af met een enkele zin, terwijl anderen een uitgebreid antwoord geven. NetPanel concludeert dat veruit de meeste fabrikanten van voedingsmiddelen internet en e-mail nog niet in de bedrijfscommunicatie hebben geïntegreerd.


Reacties

Gebroken link? Probeer het archief als de verwijzing enige maanden geleden is!

Zoeken

 

Het archief vanaf januari 2000 tot nu.
Van dag tot dag.

Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...