Vorig bericht

Home

Volgend bericht

Auteur: Rik Jungmann

Foto's: -

Bron: Webdam


Webdam onderzoekt email

Wijdemeren, 25 september 2003. Eén derde van de Nederlandse gemeenten reageert niet op email. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat Webdam uitvoerde door een simpele vraag naar alle gemeenten te sturen. Er zijn ook gemeenten die internet inmiddels geheel onder de knie hebben en zeer snel reageren.

In het persbericht dat Webdam vandaag uitgaf zijn de resultaten van het onderzoek te vinden. Kennelijk leverde de verzending van het persbericht zoveel verkeer op de website van Webdam op dat de site vrijwel geen response meer gaf toen wij eens even wilden kijken hoe Wijdemeren het doet in de ranking. Als u ervaringen op dit gebied heeft met Wijdemeren, dan horen wij dat graag van u. Zowel hele positieve als eventuele negatieve ervaringen kunt u mailen naar webkrant@wijdemeren.com. Zet in het onderwerp "email in Wijdemeren".

Persbericht

‘Onderzoek Webdam naar reactietijd gemeenten op Email’

BIJNA EENDERDE VAN GEMEENTEN REAGEERT NIET OP EMAIL

Webdam (www.webdam.nl), een initiatief van GemeenteWeb, heeft onderzoek gedaan naar de reactietijd van gemeenten op een vraag per Email. De resultaten zijn zowel positief als negatief: 40,4% van alle gemeenten reageerden binnen een dag, maar 28,5% reageert niet.
Aanleiding van het onderzoek is een vernieuwingsslag bij de portal Webdam. Sinds 2000
beoordeelt Webdam alle gemeentelijke websites. Met de complete lijst en een speciale Top 50
van beste gemeenten heeft Webdam hiermee de competitie in overheidsland aangewakkerd.
Webdam beoordeelt nu ook wat gemeenten precies doen met hun website. Hoe reageren ze op
vragen van inwoners? De resultaten van het onderzoek wegen zwaar mee in de beoordeling
op Webdam.

De vraagstelling

Aan alle gemeenten werd per email de volgende vraag gesteld:
“Geachte mijnheer, mevrouw,
Wij willen graag aan de slag met het realiseren van een aanbouw aan onze
woning. Wij hebben begrepen dat wij daarvoor een vergunning nodig hebben.
Kunt u ons aangeven hoe dit werkt?
Alvast bedankt voor de informatie.
Met vriendelijke groeten,
J.P.J de Wilde”

Bij de meting vanuit Webdam is de volgende verdeling in tijd aangehouden: reactie dezelfde
dag, binnen 2, 3, 4 en vijf dagen, tussen 6 en 8 dagen en na 8 dagen. Hierbij is uitgegaan van
werkbare dagen. In totaal hebben gemeenten daarmee anderhalve week de tijd gekregen om te
reageren op de vraag. Ook werd bekeken of een gemeente een zogenaamde
‘ontvangstbevestiging’ verstuurde en of deze inhoudelijk voldoende was.

De resultaten

In totaal werd door 71,5% van alle gemeenten gereageerd binnen de gestelde termijn van 8
werkdagen. 28,5% reageerde niet. 8 % van de gemeenten stuurde Webdam een
ontvangstbevestiging. 25% daarvan scoorde onvoldoende, er werd niet aangegeven wat er met
de vraag zou gebeuren en geen termijn van beantwoording gegeven.
40,4 % van de gemeenten reageerden nog dezelfde dag met hetzij een verwijzing naar een
verantwoordelijk persoon of informatie op de website, hetzij met een compleet antwoord.
De volgende dag werd gereageerd door 18,3 % van de gemeenten. Na drie dagen werd door
4,6 % van de gemeenten gereageerd. 3,0% reageerde na vier dagen.

Opvallend

Het eerste dat opviel was niet direct een reactie. Naar één van de grotere gemeenten kon de
mail niet worden gestuurd, zelfs niet na herhaaldelijk mailen. Oorzaak: mailbox was vol!
Van één gemeente was de reactie als volgt: “Aangezien wij u netjes per brief willen
antwoorden, verzoek ik u uw adres, huisnummer, postcode en woonplaats door te geven
Bij voorbaat hartelijk dank.”

Veel gemeenten wilden nog geen antwoord geven aangezien ‘de heer De Wilde geen
adresgegevens had opgegeven.

Diverse gemeenten waren zeer uitgebreid in hun beantwoording. Zelfs al bij een reactie op de
eerste dag! Sommige gemeenten reageerden zelfs binnen 10 minuten.
Verschillende gemeenten hadden de benodigde formulieren direct bij het antwoord gevoegd.
Bij vrijwel alle gemeenten stond bij de afzender van de email de naam van de persoon die de
vraag beantwoordde, zonder vermelding van de gemeente waarvan het afkomstig was. Ook in
de beantwoording werd alleen de naam van de medewerker genoemd en eventueel de afdeling
waar deze persoon werkzaam is. Dit bevordert de snelheid van communiceren zeker, maar het
zou goed zijn als altijd duidelijk is dat de gemeente de afzender is van de email.

Conclusies

Het is goed om te zien dat gemeenten snel kunnen reageren op email. Veel gemeenten hebben
het goed gedaan. In totaal heeft 58,6 % van de gemeenten binnen twee dagen gereageerd op
de vraag die door Webdam werd gesteld. En dat is een goede score te noemen. Ook
inhoudelijk waren de reacties redelijk tot goed. Veel gemeenten zijn echt uitgebreid op de
vraagstelling ingegaan en hebben de zaken serieus opgepakt. Er werd vaak verwezen naar de
website van VROM om daar de betreffende informatie over aanbouw aan een woning te
downloaden. Gemeenten weten dus waar de informatie via Internet te halen is.

Zorgelijk is echter dat 28,5% van de gemeenten niet binnen de gestelde termijn heeft
gereageerd. Op een vraag zoals gesteld door Webdam moet het mogelijk zijn binnen acht
werkdagen met een passend antwoord te komen. Voor deze gemeenten wordt het tijd om
binnen de organisatie een afdoende emailprotocol op te stellen waarin de afhandeling van
email wordt beschreven. Wellicht dat er dan wel wordt gereageerd op een vraag van een
informatiezoekende inwoner. Slechts 8 % van de gemeenten verstuurde een
ontvangstbevestiging. Het zou goed zijn als gemeenten hier meer werk van zouden maken
zodat je als inwoner weet dat het bericht ook in goede orde is ontvangen. Bij zo’n
ontvangstbevestiging moet dan wel duidelijk zijn wat er met de vraag gebeurt en hoe lang de
behandeling kan duren. Al dit soort zaken zijn vrij eenvoudig te realiseren en zorgen voor
meer duidelijkheid richting vraagsteller.

Continue meting reacties

Webdam blijft de reacties van gemeenten vanaf nu ook continu peilen en neemt de score
mee in de scoringslijst van Webdam. Dit heeft inmiddels al veel verschuivingen teweeg
gebracht in de Webdamlijst. Bij iedere nieuwe ranking op Webdam zullen de resultaten van
de reacties van gemeenten op Email apart worden uitgelicht. Ook op Webdam zelf zal de lijst
met alle scores apart worden vermeld. Hopelijk kunnen we dan binnenkort een opgaande lijn
bespeuren in de afhandeling van Email bij gemeenten.


Reacties

 

Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...