Vorig bericht

Home

Volgend bericht

Auteur: Rik Jungmann

Foto's: Douwe van Essen

Bron:  Wijdemeerse Webkrant


Hillen's keuze: mediapark

Wijdemeren, 10 november 2003. Vanmiddag presenteerde Hans Hillen zijn keuze voor de ontsluiting van het mediapark in Hilversum. Hij adviseert om de weg van Laren naar Hilversum te verbreden en verdiept aan te leggen, om vervolgens langs de Ergooiersstraat richting Crailo te gaan en daar uit te komen.

Een half jaar geleden kreeg ex-CDA kamerlid en Hilversummer Hans Hillen de opdracht van de provincie en de drie grote Gooise gemeenten om te bemiddelen en te adviseren over oplossingen om het Mediapark in Hilversum te ontsluiten. Om tot zijn advies te komen sprak hij met alle gemeentebesturen in 't Gooi en met Wijdemeren. Ook sprak hij met het Ministerie van Verkeer, de Provincie, de NS, Connexxion, alle betrokken natuurbeschermingsorganisaties en TCN, de exploitant van het mediapark.

Van boven naar onder de varianten:
  1. Een weg van Gooi-Noord over de hei naar Franse Kampweg.
  2. De variant 't Hoen, verdiept of ondertunneld van Gooi- Noord direct naar het mediapark.
  3. De keuze van Hillen. Laren - Hilversum dan langs de Erfgooiersstraat naar het mediapark.
  4. De tunnel van Jan Nagel en Tjerk Westerterp.
  5. Tunnelvariant

De groene pijl geeft het ecoduct aan. De groene band is de "Hillen-route".

Alle informatie over het onderzoek en het eindrapport vindt u op: www.gooisewegen.nl
maar,
www.gooischewegen.nl
mag ook.

Wijdemeren is betrokken bij deze keuze omdat ook in 's-Graveland op het Noorder- en Zuidereinde de toenemende verkeersdruk van het mediapark wordt gevoeld.


Hilversummer, ex-CDA kamerlid en
verkeersbemiddelaar Hans Hillen.

Wegenplan 't Gooi onveranderd

Hillen gaf vanmiddag een uitgebreide toelichting hoe hij tot zijn eindadvies is gekomen. Hij gaf aan dat het een slechte zaak ("een romantische illusie") zou zijn om de mediasector te laten vertrekken uit Hilversum vanwege de locale economie en werkgelegenheid. Bij zijn afwegingen stuitte hij op de tegenstelling die met name in 't Gooi heerst tussen de belangen van de natuur enerzijds, maar die van economie en verkeer anderzijds. "Afgezien van de A1 en de A27 is er aan het wegenplan van 't Gooi sinds mijn jeugd nooit iets wezenlijk veranderd en daar lopen we met z'n allen nu tegenaan."

't Gooi: ruzieregio

Over bestuurlijk 't Gooi had hij enige opmerkelijke uitspraken. 't Gooi heeft een naam opgebouwd bij de provincie, het rijk, de NS en andere organisaties dat het een "ruzieregio" is. De bestuurders liggen met elkaar overhoop en bovendien aarzelen de inwoners van 't Gooi niet om bezwaarprocedures te starten. Dat is de reden dat men bij al die instanties niet erg graag zaken doet met 't Gooi. "Bijvoorbeeld de plannen van de provincie in 't Gooi zijn ronduit armetierig als je het vergelijkt met wat men in de kop van Noord-Holland doet." De raad van Hans Hillen is dan ook om eensgezind op te trekken vanuit 't Gooi om dingen voor elkaar te krijgen. Hij stelt voor zijn plannen zelfs voor om een Gooise superwethouder te benoemen die over het verkeer gaat namens alle betrokken gemeenten.


Na afloop van de presentatie van de plannen
geeft Hans Hillen onder toeziend oog van
Hare Majesteit (geen satire! red.) nog enige toelichting.

NS wil geen klanten

Lof had hij voor het overleg met TCN, de exploitant van het mediapark. De gesprekken met de NS en Connexxion vielen daarentegen niet mee. "Deze beide OV bedrijven zijn alleen met hun eigen agenda bezig, maar niet met het bedienen van de klant. Alsof ze de bus/trein niet vol willen hebben, maar zich alleen met hun contracten bezighouden." :aldus Hillen.


Ed Brouwer van de G&E bevraagt
tijdens de persconferentie
Hans Hillen over diens voorstellen.

De tracés

Alle voorgestelde tracés zijn door hem bekeken en afgewogen. De variant 't Hoen (genoemd naar wethouder Dick 't Hoen uit 's-Graveland) is te duur. De tunnel van Jan Nagel is niet te exploiteren. Een enkel ritje zou € 12 moeten kosten. De variant die wel op breed draagvlak kan rekenen is de weg van Laren naar Hilversum verbreden tot vier banen en verdiept aanleggen, met een breed ecoduct erover om de Zuider- en de Westerheide met elkaar te verbinden. Iets voor het Den Uylplein zwenkt de weg af naar rechts om daar langs de Erfgooiersstraat, ook verdiept, richting Crailo te gaan. Daar zal de weg ingepast worden in de strook vogelkers die gemiddeld zestig meter breed is. Hij komt dus niet op de hei te liggen.

Het plan moet circa € 100 miljoen gaan kosten. Daarvan heeft het rijk er al 50 toegezegd. Als de provincie wat schuift met geld naar 't Gooi, dan verwacht hij dat daar nog 35 miljoen vandaan kan komen. De rest komt uit andere bronnen.

Over Hilversum maakte hij afsluitend de opmerking dat die stad/dat dorp in het weekend provinciaal Assen wil zijn, maar door de week een dynamische stad. Hij riep op om rigoureuzere keuzen te maken en bijv. in Hilversum hoger te bouwen om dan de rest van 't Gooi ongemoeid en landelijk te laten.

Hij wil dat GS Noord-Holland en de colleges van B&W van Hilversum, Bussum en Laren binnen twee maanden een standpunt innemen over de voorstellen en deze voorstellen voor provinciale staten, resp. de gemeenteraden verdedigen. Als dat allemaal gebeurt kunnen de plannen binnen enkele jaren gerealiseerd worden.


De twintig actiepunten die Hans Hillen voorstelt:
  1. Op het Mediapark worden de vrije parkeermogelijkheden voor de vaste gebruikers beperkt.
  2. Op het Mediapark wordt betaald parkeren ingevoerd.
  3. Elk van de daar gevestigde ondernemingen krijgt naar rato van het aantal medewerkers een beperkte hoeveelheid vrije parkeerplaatsen.
  4. In de aangrenzende woonwijken wordt mogelijke parkeeroverlast als gevolg hiervan voorkomen door parkeerbeperkende maatregelen en het verstrekken van ontheffingen aan de bewoners.
  5. Er komt vervoersmanagement voor alle werkers op het Mediapark. Aan dat systeem werken alle ondernemingen daar mee.
  6. Er komt een in samenwerking van NS en TCN te bouwen overdekte loopbrug van het station Hilversum Noord (om te dopen in Hilversum Mediapark) naar het Mediapark.
  7. Op het Mediapark verzorgt een zeer frequente busringlijn gratis verplaatsing naar de diverse gebouwen. Deze ringlijn komt voor rekening en verantwoordelijkheid van TCN.
  8. Voor werkers op het Mediapark die wonen binnen een straal van vijf kilometer komen door de werkgever verstrekte fietsen beschikbaar.
  9. Voor werkers op grotere afstand worden met NS en Connexxion groepsabonnementen afgesloten.
  10. NS laat ten minste vier treinen per uur stoppen op Hilversum Noord.
  11. De gemeente Bussum werkt mee aan het wegnemen van hindernissen voor de Connexxion buslijn 134 van Huizen via Bussum naar Hilversum. Hilversum en Bussum werken mee aan de realisatie van Hoogwaardig Openbaar Vervoer.
  12. De Connexxion buslijn 137 van Laren naar Hilversum rijdt via het Mediapark naar het Centraal Station.
  13. Ter voorkoming van sluipverkeer via het stratenplan van Laren komen er verkeersobstakels in de verbindingen tussen Blaricum en Huizen naar Laren en eventueel bij de afritten van de A27. Daarover moet overleg komen met de gemeentes Blaricum en Huizen.
  14. Vanaf de te reconstrueren afslag bij de A1 wordt de Hilversumseweg zodanig ingericht dat de overlast voor omwonenden tot het laagst mogelijke wordt teruggebracht. Vredelaan, Diepenbrocklaan en het restaurant La Place blijven bereikbaar.
  15. Deze N525 wordt voorts verbreed tot een vierbaanstracé en hij wordt op sommige plaatsen verdiept.
  16. De verdieping van de N525 dient er mede toe dat Zuiderheide en Westerheide op maaiveldhoogte met elkaar worden verbonden door een zeer breed ecoduct.
  17. De N525 wordt verlengd tot aan het Mediapark. Bij Westerveld, bijna ter hoogte van de Orionlaan, buigt de N525 dan naar rechts, en komt er een afslag naar het Den Uylplein.
  18. Vanaf Westerveld tot bij de Crailose Brug wordt naast de Erfgooiersstraat een nieuw vierbaanstracé getrokken, de doortrekking van de N525. De weg wordt verdiept wordt aangelegd. De Erfgooiersstraat blijft zijn huidige functie en inrichting houden. De nieuwe weg wordt overspannen door bruggen waar nu paden lopen. Overigens wordt hij waar nodig afgedekt, voor het geluid afgeschermd en voorts met veel groen aan het oog onttrokken vanaf beide zijkanten.
  19. Deze nieuwe verbinding wordt als tunnel onder het spoor en het daar gelegen kleine woonbuurtje aangelegd en sluit bij de Lage Naarderweg aan op een nieuw verkeersplein.
  20. Aan dat verkeersplein takt ook de weg aan die leidt naar de aldaar te construeren nieuwe hoofdingang van het Mediapark.

Reacties

Gebroken link? Probeer het archief als de verwijzing enige maanden geleden is!

Zoeken

 

Het archief vanaf januari 2000 tot nu.
Van dag tot dag.

Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...