WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
's-Gravelandse Vaart Open
's-Graveland, do 19 oktober 2017 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

De provincie trekt geld uit om de 's-Gravelandse Vaart bevaarbaar te maken voor kleine schepen en kano's. Een revival van het Vaart in de Vaart project.


's-Gravelandse Vaart

80 cm diep en 1,20 m hoog

Over de hele lengte krijgt de 's-Gravelandse Vaart in 's-Graveland minimaal 80 cm diep en wordt de doorvaarthoogte onder de bruggen maximaal 1,20 meter. De vaarroute wordt ook bruikbaar voor kano's. De Noordersluis bij de Looddijk wordt hersteld. Daarnast wordt de Corversbrug onder handen genomen. Ook de Zuidersluis- en brug worden aangepakt.


Zuidersluis met Zuidersluisbrug.

Onder de naam "Vaart in de Vaart" leidden de plannen voor dit project in 2010, 2011 en 2012 voor grote beroering onder 's-Gravelandse aanwonenden van de Vaart.

Onderstaand bericht werd gisteren gepubliceerd op de website van Noord-Holland. In dat bericht wordt ook de Milieu Effect Rapportage inzake de verbinding tussen de Wijde Blik en de Loosdrechtse Plassen aangekondigd.

Dossier Vaart in de Vaart

persbericht

Provincie investeert ruim 2 miljoen in betere vaarverbindingen

De provincie Noord-Holland trekt ruim 2 miljoen euro uit voor het verbeteren van een aantal recreatieve vaarverbindingen. Verschillende bruggen en sluizen worden aangepakt.

Hierdoor wordt het middendeel van de ’s-Gravelandse Vaart weer geschikt om op te varen. Ook blijven de Wijde Wormerringvaart en de verbinding Rustenburg - Verlaat goed bevaarbaar. Verder verbetert de provincie de onderdoorgang van de Dijksbrug bij Monnickendam. Ook komt er een onderzoek (MER) naar een nieuwe vaarverbinding tussen de Wijde Blik en de Loosdrechtse Plassen.

Cees Loggen, gedeputeerde Water: “Met deze bijdragen worden knelpunten in vaarverbindingen op verschillende plekken in Noord-Holland aangepakt. Ik ben blij dat deze belangrijke schakels worden hersteld, zodat straks nog meer mensen kunnen genieten van onze mooie vaarwegen.”

De projecten komen in aanmerking voor subsidie van de provincie omdat ze klaar zijn om uitgevoerd te worden en omdat ze winst opleveren voor de hele regio en verschillende doelgroepen (meerdere waterrecreatievormen, gebruikers, ondernemers, beheerders, etc.). Voorwaarde voor de subsidie is dat de projectpartners meebetalen aan de kosten.

Van het subsidiegeld wordt herstel van de Noordersluis betaald. Ook het aanpassen van de Corversbrug en het verbeteren van de Zuidersluis- en brug horen bij de operatie. Gezorgd wordt voor een minimale doorvaarhoogte van 1,20 meter en een diepgang van 80 centimeter. De constructies worden ook geschikt gemaakt voor kano’s.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
WWK/NH
foto
Rik Jungmann
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
reageer
zoek
nieuwsbrief