persbericht  
               
            Mysteryshop- actie Gooi- en Vechtstreek: naleving niet  gestegen 
              
            Van half maart tot eind april heeft in opdracht van de GGD en de gemeenten weer de jaarlijkse mysteryshopactie in Gooi en  Vechtstreek plaatsgevonden. Bijna 162 alcoholverstrekkers uit de regio, horeca,  supermarkten, slijterijen, sportkantines en cafetaria zijn bezocht.  
Een aantal  ‘typisch’ 17-jarige jongeren onder  begeleiding van onderzoekers van Buro Nuchter probeerde alcohol te kopen.  Volgens de Drank- en Horecawet is het sinds 1 januari 2014 verboden alcohol aan  jongeren onder de 18 jaar te verstrekken. Uit de mysteryshopactie blijkt dat de  overall naleving ten opzichte van vorig jaar niet gestegen is. Jongeren krijgen  in de helft van de gevallen alcohol mee. Om de naleving te verhogen is onlangs  besloten dat het aantal buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) voor 3 jaar wordt  uitgebreid met 2,5 fte (1,5 fte voor de gehele regio en Hilversum krijgt er 1  fulltime boa bij).  
            Resultaten mysteryshopactie 
             In de periode half  maart – eind april 2015 zijn 162 alcoholverstrekkers op twee verschillende  momenten bezocht. De overall naleving is net als in 2014 49%.  
              Qua verkoopkanaal is er in de regio een duidelijke  verbetering te zien bij de horeca van 30% naar 56%. 
              Bij de sportkantines is sinds 2012 een stijgende lijn  in de naleving te zien van 24% in 2012,  naar 34% in 2013, 42% in 2014 en 45% in 2015. Tegenvallend is dit jaar de  naleving bij supermarkten van 74% in 2014 naar 50% in 2015. De naleving bij  cafetaria is net als andere jaren laag met 31%. 
            Net als vorig jaar blijkt uit het onderzoek dat het  essentiëel is dat alcoholverstrekkers naar leeftijd en ID vragen. In eenderde  van de gevallen werd er alcohol verstrekt zonder naar leeftijd en/of ID te  vragen. In de meeste gevallen leidt navraag van ID en leeftijd tot correcte  naleving van de leeftijdsgrens. Het advies aan gemeenten is dan ook om  alcoholverstrekkers actief te stimuleren dat er gevraagd wordt naar ID’s en  leeftijd en daar naar te handelen. Geen 18, is geen alcohol. 
            Toezichthouders Drank  & Horecawet - Boa’s 
             Het doel van mysteryshopacties is het monitoren van de  naleving van de leeftijdsgrens. Voor de handhaving zijn er regionaal werkende  Boa’s. Boa’s werken volgens een  vastgesteld stappenplan. Hierbij wordt bij een eerste constatering volstaan met  een waarschuwing. De frequentie van controle wordt daarna geïntensiveerd. Bij  een tweede constatering volgt een bestuurlijke boete of wordt een dwangsom  opgelegd.  
              Door de Boa’s zijn in het eerste kwartaal 188 controles  uitgevoerd. In 15% van de gevallen zijn overtredingen geconstateerd. Het gaat  dan bijvoorbeeld om afwezigheid van leidinggevenden of verstrekking van alcohol  aan minderjarigen. In het eerste jaar is  ook door de toezichthouders ingezet op voorlichting en preventie. Op basis van  het stappenplan zal in 2015 naast preventie en waarschuwen vaker worden  overgegaan tot handhaving. Inmiddels zijn al enkele boetes gegeven.  
            Alle bezochte zaken hebben  van hun gemeente een brief met het resultaat van de mysteryshopactie ontvangen  een compliment als het goed ging en een waarschuwing met verbetertips als het  niet goed ging en jongeren onterecht alcohol mee kregen. De resultaten worden  meegenomen in de prioritering van bezoeken/controles door de toezichthouders. 
            De mysteryshopactie  is een onderdeel van het project ‘Samen aan de slag tegen riskant  alcoholgebruik jeugd’. Dit project heeft als doel het riskante alcoholgebruik  van jongeren in Gooi en Vechtstreek aan te pakken. Naast voorlichting omvat het  regelgeving en handhaving. Activiteiten zijn niet alleen gericht op jongeren,  maar ook op ouders, scholen en verstrekkers ( zoals, horeca, supermarkt,  sportkantine). In het project werken gemeenten, GGD, politie, Jellinek en Trimbos samen.  |