WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
17-jarigen Kopen toch Drank
Wijdemeren, vr 17 oktober 2014 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Nog steeds kunnen jongeren onder de achttien jaar te gemakkelijk aan alcohol komen, zo blijkt uit een mystery-shop actie. Met name de horeca laat het flink afweten.

persbericht

17-jarigen kunnen nog te gemakkelijk alcohol kopen

Alcoholverstrekkers leven de regelgeving met betrekking tot de verkoop aan jongeren onder 18 jaar redelijk na, maar jongeren kunnen nog te gemakkelijk alcohol kopen.

Dat blijkt uit recent onderzoek van Nuchter in opdracht van de GGD Gooi- en Vechtstreek en  de regiogemeenten.  De naleving van het verbod verschilt per sector, supermakten scoren het best met 74% naleving, gevolgd door slijterijen met 72%. Sportkantines en cafetaria scoren matig (42%). De horeca scoort het laagst met 30% naleving. Wel scoren alle alcoholverstrekkers beter dan vorig jaar toen de naleving erg laag was, met 36%. Vorig jaar betrof het overigens de naleving van de leeftijdsgrens van 16 jaar.

Deze resultaten bleken uit een zogeheten mystery shopper onderzoek, dat in het kader van het programma Samen aan de slag tegen riskant alcoholgebruik jeugd  van april tot augustus is gehouden in de Gooi- en Vechtstreek. Bijna 200 alcoholverstrekkers zijn bezocht (horeca, cafetaria, supermarkt, slijterij en sportkantine). Een aantal ‘typisch’ 17-jarige jongeren  onder begeleiding van onderzoekers van Buro Nuchter probeerde alcohol te kopen. Volgens de Drank- en Horecawet is het m.i.v. 1 jan 2014 verboden alcohol aan jongeren onder de 18 jaar te verstrekken. Uit de mysteryshopactie bleek dat de 17-jarigen bij de helft  (51%) van de zaken alcohol konden kopen.

De regio Gooi en Vechtstreek is een van de eerste regio’s die de naleving van de nieuwe leeftijdsgrenzen onderzocht heeft en naar buiten brengt.

Vragen naar ID belangrijk en effectief

Uit de mysteryshopacties die jaarlijks gehouden worden, blijkt dat er steeds meer naar leeftijd en identiteitskaart gevraagd wordt. Dit is een goede zaak. In 75% van de gevallen leidt dit tot juist handelen, d.w.z. weigeren van de verkoop van alcohol.Wanneer er een hulpmiddel bij de kassa gebruikt wordt is de naleving 93%. Het advies van de GGD aan alcoholverstrekkers is dan ook vraag naar de ID van jongeren die niet overduidelijk 25 jaar of ouder zijn. In het najaar zal een landelijke overheidscampagne ook expliciet aandacht vragen voor het tonen van ID bij alcoholverkoop.

Iedereen aanspreken op zijn/haar verantwoordelijkheid

De nog steeds lage nalevingscijfers geven aan hoe belangrijk het is dat gemeenten actief alcoholverstrekkers aanspreken op hun verantwoordelijkhied en controleren op de naleving van de DHW.
Op donderdag 9 oktober organiseert de gemeente Hilversum in dit kader samen met de GGD een bijeenkomst voor diverse partijen, raadsleden, alcoholverstrekkers, politie, en vertegenwoordigers van scholen, ouders en jongeren. Het doel van de bijeenkomst is met elkaar bespreken hoe het riskante alcoholgebruik van jongeren aangepakt kan worden en de naleving van de leeftijdsgrens verhoogd kan worden. Wat in ieder geval vast staat, is dat het belangrijk is en blijft dat alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen, jongeren, ouders, scholen, alcoholverstrekkers, politie, scholen, GGD en gemeenten.

Alle alcoholverstrekkers die bezocht zijn, hebben een brief ontvangen met het resultaat bij hun zaak of ontvangen deze op korte termijn. De helft krijgt een compliment om vooral zo door te gaan. De andere helft krijgt het dringende verzoek om de naleving van de leeftijdsgrenzen te verbeteren.


De mysteryshopactie is een onderdeel van het project Samen aan de slag tegen riskant alcoholgebruik jeugd. Dit heeft als doel het riskante alcoholgebruik van jongeren in Gooi en Vechtstreek aan te pakken. De insteek is een integrale aanpak. Naast voorlichting omvat het regelgeving en handhaving. Activiteiten zijn niet alleen gericht op jongeren, maar ook op ouders, scholen en verstrekkers( zoals, horeca, supermarkt, sportkantine). In het project werken gemeenten, politie, VWA, Jellinek Mentrum, GGD, Tergooi en Trimbos samen.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief