WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Groep 2 Motorisch Gescreend
Wijdemeren, di 18 februari 2014 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Op alle basisscholen in Wijdemeren vond de afgelopen weken een screening plaats naar de motorische ontwikkeling van leerlingen van groep 2.

persbericht

Ondersteuning motorische ontwikkeling basisschoolleerlingen

Op alle basisscholen in Wijdemeren vond de afgelopen weken een screening plaats naar de motorische ontwikkeling van leerlingen van groep 2. Hieruit is gebleken dat 26 kinderen extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied. De gemeente biedt hiervoor gratis MRT-lessen aan. De MRT-lessen zijn 22 januari gestart in Loosdrecht, Nederhorst den Berg en Kortenhoef.

Motorische Remedial Teaching

Rond het vijfde levensjaar wordt een belangrijke basis gelegd voor het uiteindelijke motorische ontwikkelingsniveau. Voor kinderen met een motorische achterstand die geen ondersteuning krijgen, bestaat de kans dat de motorische achterstand blijvend is, of zelfs groter wordt. Hier biedt Motorische Remedial Teaching (MRT) uitkomst.

Doel van MRT

Het doel van MRT is om kinderen weer plezier in bewegen te laten ervaren en de motorische achterstand te verkleinen. Hierdoor kunnen de kinderen met zelfvertrouwen deelnemen aan activiteiten tijdens de gymles, op het schoolplein en het spelen op straat.

De lessen

Gedurende een periode van twaalf weken bewegen en spelen de kinderen één keer per week in een groep van maximaal 10 kinderen (groeps-MRT). Ook worden elke week thuisspelletjes meegegeven, die zij dagelijks (maximaal 10 minuten) kunnen oefenen. Juist door de combinatie van het thuis oefenen en één keer per week MRT-les, worden zeer goede resultaten behaald.

Het accent tijdens de lessen ligt vooral op spelvormen en het aanbieden van een zeer brede waaier van bewegingsvormen. De lessen worden verzorgd door Tobias Wijnmaalen (Vakleerkracht LO en MRT’er van Sportservice ‘t Gooi). Na een periode van twaalf weken volgt een tweede motorische screening om te kijken wat de MRT-lessen hebben opgeleverd. Deze resultaten worden vergeleken met de eerste screening en met de ouders besproken.

Een van de ouders over MRT: “Vanuit enthousiasme kinderen spelenderwijs motorisch krachtiger maken, dat is wat Tobias doet. Vanuit zijn plezier en innerlijke rust laat hij kinderen bewegen. Hij verbetert hun coördinatie, evenwicht, symmetrie en kracht. En hij leert ze met respect voor elkaar sporten. Tobias stimuleert door ze met aandacht te laten luisteren, complimenten te geven en te laten zien hoe het beter kan. Bescheiden en verlegen kinderen laat hij betrokken leiders zijn, door hun de leiding te laten nemen, hun groepje in de gaten te houden en vaart te minderen als een kind achter blijft. Ik zie kinderen uit hun schulp kruipen, blije gezichtjes en dat hun zelfvertrouwen groeit. Mijn zoontje Noah van 5 vindt het, zoals hij zelf zegt, ‘leuke lessen en meester Tobias is gewoon leuk’.”

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief