WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Pas op, Hilversum!
Nederhorst den Berg, ma 29 december 2014 Afdrukken RSS feed van de WWK. Volg de WWK op Twitter Mail a Friend

Ton Vendrig uit Nederhorst waarschuwt voor het cultuurbarbarisme van Hilversum en is blij dat 's-Graveland en Loosdrecht in 2002 geen wijk van die gemeente werden.

ingezonden brief

HILVERSUM PAS OP, pas op Hilversum!

In Hilversum is al jaren een kalender te koop die “Hilversum pas op” heet. Elk jaar worden daarin de waardevolle historische panden getoond. De opstellers willen een waarschuwing afgeven om zuinig te zijn met het cultureel erfgoed.

Na jarenlange afbraak van het hart van Hilversum moest er een keerpunt komen. Want er is in Hilversum veel verloren gegaan en dat gebeurt nog steeds. Afgelopen zomer werd er nog snel een historisch pand aan de Langestraat gesloopt. En zo is het door de jaren heen gegaan. Jaren vijftig was Hilversum lichtstad, met bussen werden de bezoekers aangevoerd om de mooi verlichte parken, plantsoenen, lanen, Vituskerk en omroepstudio’s te bekijken.

In de jaren zestig moest er een vierbaansweg door Hilversum komen lopen. Alles in het Achterom werd gesloopt en afgebroken. Er kwam een 1 kilometer lange weg te liggen die per meter 1 miljoen gulden kostte, een weg die leidde van niets naar nergens. De gemeentelijke financiën zijn deze investering nog steeds niet te boven. Jarenlang hebben die prachtige plantsoenen als verwaarloosde verwilderde natuur erbij gelegen.

Het summum van het afbraakbeleid was dat het historische stationsgebouw het ene jaar tot gemeentelijk monument werd verklaard en er het volgend jaar een sloopvergunning voor werd afgegeven. Na alle afbraak zijn er megalomane gebouwen verrezen waarbij het Hilvertshof nog steeds de kroon spant. De discussie omtrent het huidige KRO gebouw is daar weer een mooi voorbeeld van. Ook dat zal wel verdwijnen.

Als geboren en getogen Hilversummer gaat dat met pijn in het hart. We mogen blij zijn dat Kortenhoef en ’s Graveland in die tijd al niet een wijk van Hilversum waren. Dan was de kans groot dat de ’s Gravelandse vaart was gedempt en een randweg van Hilversum geworden was. Misschien zijn er nu mensen die denken dat het andersom werkt. Noordereind ontlasten van het doorgaande verkeer en het weer openen van de Bussumergrintweg.

Nederhorst den Berg heeft zich de afgelopen jaren laten verleiden om met de gemeente ’s Graveland en Loosdrecht samen te gaan om hen te behoeden van een fusie met Hilversum. Maar nu worden de Bergers meegezogen naar een fusie met Hilversum. En is dat in het belang van Nederhorst den Berg? Is er geen reden om de fusie van Wijdemeren ongedaan te maken en verder te gaan waar we in 2000 waren gebleven. Want toen wilde Nederhorst den Berg fuseren met Weesp en Muiden, met Nigtevecht en Vreeland. Uit Nigtevecht staken velen met een pontje en bootje over om in Nederhorst den Berg naar school en kerk te gaan. De Vechtstreek onderscheid zich van het Gooi. Zand keert het water. Wat weet een Hilversummer van de polder en het water? Daar moet je jaren voor wonen in zo’n gebied om het te begrijpen.

De Vecht kan een economische motor vormen voor de Vechtstreek. Terecht dat Wijdemeren met Weesp en Stichtse Vecht een onderzoek laat doen om de toeristische en recreatieve betekenis van de Vecht en de Loosdrechtse plassen te versterken. Nederhorst den Berg kan daar met haar historische erfgoederen (kasteel en kerk) en het vaar(t)water een prachtige bijdrage aan leveren. Gaan de buitenlandse toeristen niet naar Volendam maar naar de Vechtstreek .

Als waterschapsbestuurder (Recreatie Wonen Water) heb ik gezien welke problemen erin de Loosdrechtse plassen zijn met de bagger en cabomba. Hoe daar in de gemeente Wijdemeren en de provincie Noord- Holland mee geworsteld is en wordt. Het is gebleken dat Loosdrecht in het geheel niet gebaat is met het provinciaal bestuur van Noord Holland. In het Utrechtse was er ongetwijfeld meer gevoel geweest met deze problematiek. De plassen zijn ermee gebaat als ze als geheel onder één gemeentelijk en provinciaal bestuur zouden vallen. Dat geld evenzeer voor de Vecht als vaarwater.  Over een lengte van 15 kilometer loopt de grens tussen beide provincies in het midden van de rivier. Aan de ene zijde wordt het vaarbeheer door het waterschap Amstel Gooi en Vecht gedaan , aan de andere zijde door de provincie Utrecht. Als je te hard wil varen is dat aan de Utrechtse zijde het minst onoverkomelijk. En dat mag niet zo’n onderscheid. Voor de Vecht is het belangrijk dat het geheel onder één bestuurlijk apparaat komt gemeente en provincie.

Loosdrecht en Nederhorst den Berg zijn ermee gebaat als ze zich richten op de Vechtstreek. Dat men in Kortenhoef en ’s Graveland zich richten op Hilversum is uit hun positie te begrijpen. De busdiensten symboliseren thans de huidige situatie of vormen reeds een beeld voor de toekomst. Vanuit Hilversum rijdt er een bus naar Bussum via Kortenhoef en het Noordereind van ’s Graveland. Vanuit Weesp rijdt er een bus naar Nederhorst den Berg,stopt in Overmeer om weer terug te keren. Incidenteel heeft de Drie dorpen nog een eigen bus rijden van Hilversum naar Nederhorst den Berg. In feite zijn de Bergers afgesneden van de gemeente Wijdemeren en  verbonden met Weesp. Ging de jeugd vroeger in Hilversum op school nu gaat het merendeel naar Weesp.

WIJDEMEREN PAS OP

Ton Vendrig
Nederhorst den Berg

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. brief
foto
---
auteur
ing. brief
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
campagne 2014
reageer
zoek
nieuwsbrief