WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
Energie en Privacypolicy
Wijdemeren, zo 18 maart 2012

In De Zijlijn over de energiesector, privacypolicy, aanspreekpunten, onzichtbare contracten en ander klein leed.

In De Zijlijn

LianNuOnDer

Soms verdwaalt een mens in de wondere wereld van de energiereuzen. Vorige week gebeurde mij dat. Dat ging zo.

Ik kreeg een mailtje dat afkomstig was van de firma Liander. In dat mailtje stond dat mij een nieuw termijnbedrag in rekening zou worden gebracht.

Dat mailtje verbaasde mij nogal. Ik zie soms wel auto's van Liander rondrijden, ook in Wijdemeren, maar ik heb verder geen enkel contact met dat bedrijf.
Dus gingen er een paar alarmbellen rinkelen. Wat is dat Liander? Wat doen ze? Hoe komen ze aan mijn emailadres? En hoe weten ze mijn termijnbedrag?

Ik besloot om een mail te sturen naar Liander waarin ik dat bedrijf met de bovenstaande vragen om opheldering vroeg.

Guess what?

Ik kreeg antwoord van de klantenservice van Nuon. Nou, dat was toch wel verrassend. Ik vraag iets aan bedrijf A en ik krijg antwoord van bedrijf B.

Nuon schreef: "Bedankt voor uw e-mail van 3 maart 2012. Ik kan mij goed voorstellen dat u niet tevreden bent over de stijging van uw termijnbedrag. Excuses voor het ongemak. Graag leg ik u uit waarom wij uw termijnbedrag hebben verhoogd."

Nou ja..., antwoord. Ik moet zeggen: "Ik kreeg een reactie van Nuon." Want in de mail van Nuon stond een zeer uitgebreide uitleg van het termijnbedrag. maar dat had ik niet gevraagd. Niets over hun privacypolicy, hoe Liander aan mijn emailadres was gekomen en de andere vragen die ik wel gesteld had.

Nieuwe vraag

Nuon had zonder het te weten een nieuwe vraag aan mijn collectie toegevoegd. "Hoe kan het dat Nuon antwoordt op vragen die aan Liander gesteld worden?"

Dus nog maar eens een mail, dit keer aan Nuon, er aan gewaagd.

Ik legde uit dat ik niet had gevraagd om een uitleg van het termijnbedrag, maar wel over de privacypolicy van Nuon en het feit dat Liandervragen ongevraagd door Nuon beantwoord worden.

En ja hoor. Nuon liet mij in een vriendelijke mail weten dat Liander meelift op hun energierekening en dat ik dus een soort onzichtbaar contract met Liander, de netbeheerder, heb. Maar, zo verzekerde Nuon mij, ik heb geen direct contact met Liander, want Nuon handelt die contacten allemaal af. Liander heeft weliswaar de beschikking over mijn emailadres via Nuon, maar Nuon is mijn aanspreekpunt!

Ik bleef enigszins verdwaald in het geprivatiseerde energiedoolhof achter.

Waarom stuurde Liander mij die allereerste email om te vertellen dat mijn termijnbedrag omhoog gaat, als Nuon mijn aanspreekpunt blijkt te zijn? Dan had Nuon die mail toch moeten sturen?

Ik kan het Liander gaan vragen, maar ik weet nu al wat er dan gebeurt. Dan kom ik in een rondje weer hier uit.

Dus laat maar.

Rik Jungmann

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
WWK
foto
---
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief