WIJDEMEERSE WEBKRANT
.
15 jaar en toch Alcohol Kopen
Wijdemeren, ma 27 augustus 2012

Bij een mysteryshopactie bleek dat 15 jarigen in meer van de helft van de zaken alcohol kunnen kopen, al scoort onze regio redelijk in vergeleken met heel Nederland.

ingezonden bericht

15 jarigen krijgen nog steeds makkelijk alcohol

Onlangs heeft er in het kader van het project Samen aan de slag tegen riskant alcoholgebruik jeugd een mysteryshopactie in Gooi en Vechtstreek plaatsgevonden bij bijna 150 alcoholverstrekkers (horeca, cafetaria, supermarkt en slijterij).

Mysteryshoppers

Een aantal ‘typisch’ 15-jarige jongeren onder begeleiding van onderzoekers van Buro Nuchter probeerde alcohol te kopen. Volgens de Drank- en Horecawet is het verboden alcohol aan jongeren onder de 16 jaar te verstrekken. Uit de mysteryshopactie bleek dat de
15-jarigen bij meer dan de helft van de zaken alcohol kon kopen. Wel wordt er steeds meer naar leeftijd en identiteitskaart gevraagd. In tweederde van de gevallen leidt dit tot juist handelen, d.w.z. weigeren van de verkoop van alcohol.

Soms wel, soms niet

De naleving bij de alcoholverstrekkers verschilt per sector. Slijterijen scoren het best met 65% naleving, gevolgd door cafetaria 47%, supermarkten 41% en horeca 38%.
De naleving in 2012 is iets slechter dan in 2010. Toen kregen 15-jarige mysteryshoppers bij iets minder dan de helft van de alcoholverstrekkers alcohol. Nu bij meer dan de helft van de zaken.
Dit keer werden de zaken niet een keer, maar twee keer bezocht.
Met name bij cafetaria en supermarkten wordt er inconsequent nageleefd: het lukt de ene keer wel en de andere keer niet.

Gooi en Vechtstreek: redelijk

In vergelijking met landelijke cijfers, waar de naleving schrikbarend laag is, doen de alcoholverstrekkers in Gooi en Vechtstreek het redelijk. In alle sectoren doen de ondernemers uit de regio het beter. De gezamenlijke inspanningen van gemeenten, GGD, VWA, politie en ondernemers hebben dus effect.

Alle alcoholverstrekkers die bezocht zijn, hebben een brief ontvangen met het resultaat bij hun zaak. Bijna de helft krijgt een compliment om vooral zo door te gaan. Meer dan de helft krijgt het dringende verzoek om de naleving van de leeftijdsgrenzen te verbeteren. De GGD adviseert gemeenten met de horeca, cafetaria, supermarkten en slijterijen in gesprek te gaan om te kijken hoe de naleving van de leeftijdsgrenzen verbeterd kan worden.

Integrale aanpak

De mysteryshopactie is een onderdeel van het project Samen aan de slag tegen riskant alcoholgebruik jeugd. Dit heeft als doel het riskante alcoholgebruik van jongeren in Gooi en Vechtstreek aan te pakken. De insteek is een integrale aanpak. Naast voorlichting omvat het regelgeving en handhaving. Activiteiten zijn niet alleen gericht op jongeren, maar ook op ouders, scholen en verstrekkers( zoals, horeca, supermarkt, sportkantine). In het project werken gemeenten, politie, VWA, Jellinek Mentrum, GGD, Symfora en Trimbos samen.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.

 

 

 

bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
RSS feed van de WWK.  Volg de WWK op Twitter
reageer
zoek
nieuwsbrief