WIJDEMEERSE WEBKRANT
Beleid Buitenreclame
Wijdemeren, wo 21 oktober 2009

Het college hoopt structurele inkomsten te kunnen krijgen uit afdrachten van bedrijven voor buitenreclame. Er is nu beleid geformuleerd.

Er was door de raad ingezet op een ton inkomsten per jaar voor de verhuur van mogelijkheden voor buitenreclame. Dat lijkt moeilijk te gaan worden. Alvorens er belasting of leges geheven kan worden, moeten eerst de regels voor buitenreclame vastgelegd worden. Dat is nu gebeurd.

Precario?

Het wachten lijkt nu op precario, belasting op het uitstallen van koopwaar en reclameborden op de openbare weg. Dat is een onderwerp wat nauw verwant is aan beleid voor buitenreclame.

persbericht

Nieuw beleid buitenreclame:
meer  mogelijkheden voor ondernemers

Burgemeester en wethouders gaan akkoord met het beleidsplan voor buitenreclame in de gemeente. Dit plan verschaft duidelijke regels over welke reclame-uitingen ondernemers kunnen en mogen gebruiken. Het nieuwe beleid biedt meer mogelijkheden en draagt bij aan een uniform en verzorgd straatbeeld in de gemeente.

Vijf vormen

Er zullen op termijn vijf soorten buitenreclame mogelijk worden:

  1. plattegrondkasten;
  2. 2 m2 formaat (abri’s en z.g. europanelen);
  3. driehoeksreclameborden;
  4. vitrines voor billboards;
  5. lichtmastreclame.

De eerste drie vormen zijn al bekend, hoewel de driehoeksreclameborden tot nu toe alleen voor het aankondigen van evenementen gebruikt mochten worden.
Vitrines en lichtmastreclame zijn nieuwe vormen die ondernemers in de toekomst effectieve mogelijkheden bieden om bedrijven of producten onder de aandacht te brengen. Het gebruik van driehoeksreclameborden en lichtmastreclame biedt ook lokale ondernemers een relatief goedkope methode met een groot bereik.

Samenwerking

De gemeente gaat samenwerken met het Nationaal Adviesbureau voor de Buitenreclame om geschikte partijen voor de exploitatie van buitenreclame te selecteren. Gezien het huidige economische klimaat wordt voorlopig gewacht met de invoer van de billboards. De invoer van de lichtmastreclames wordt gekoppeld aan het ‘verzorgingsplan lichtmasten’ dat begin volgend jaar wordt opgesteld. Dit heeft tot gevolg dat de voorziene inkomsten in 2010 niet worden gehaald. Buitenreclame is als inkomstenbron in de begroting 2009-2011 opgenomen. De afdrachten uit buitenreclame moeten de gemeente een structurele inkomstenbron opleveren.

Behandeling in de commissie Ruimte en Economie: 4 november 2009.

De plaatsing van een bericht gebeurt conform de regels en condities die de WWK daarvoor hanteert.
bron
persbericht
foto
---
auteur
persbericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
half bewolkt
10 gr.
windkr. 3