WIJDEMEERSE WEBKRANT
Randweg: Nieuwe impuls
's-Graveland, za 27 september 2008

WADW is teleurgesteld over het raadsbesluit over de reconstructie van het Noordereinde, maar blij dat de randweg aan de horizon in zicht komt.

Dossier Verkeer 's-Graveland

ing. bericht

Idee 'Randweg' van WerkaandeWeg.NU krijgt nieuwe impuls vanuit Wijdemeerse politiek.

Met de discussie over de aanpak van de verkeersoverlast en verbetering van de bereikbaarheid en het leefmilieu, krijgen de oorspronkelijke ideeën van Vereniging WerkaandeWeg.NU voor een Randweg en interregionaal overleg nieuw leven.

Alhoewel het bestuur van de Vereniging Werkaandeweg.NU teleurgesteld is dat de plannen voor reconstructie van het Noordereinde in haar huidige vorm goedgekeurd zijn door een meerderheid van de Raadsleden, ziet zij in de voorgestelde discussie toch ook weer een belangrijk lichtpunt.

Het idee van een randweg werd anderhalf jaar geleden voor het eerst geopperd door Mario Wouters van Werkaandeweg.NU, toen nog onder de naam Doedom. De randweg, die een nieuwe verbinding zou moeten vormen tussen de N236 (ter hoogte van 'de molen' en de N201 (ter hoogte van de rotonde die momenteel aangelegd wordt), heeft ten doel om het Noorder- en Zuidereinde te ontlasten van de groeiende hoeveelheid, veelal doorgaand verkeer. Dit geldt dan met name verkeer dat niet in 's-Graveland of Kortenhoef hoeft te zijn maar toch gebruik maakt van beide lanen.

Mario Wouters is blij en ziet nieuwe kansen voor zijn idee van de Randweg: "Daar waar eerder ons idee van een Randweg door het gemeentebestuur als irrealistisch werd bestempeld, was het de coalitie van de PvdA die in de Algemene Beschouwingen van november vorig jaar als eerste het idee toch nader onder de loep wilde nemen. Wij waren dan ook blij verrast dat nu uiteindelijk toch ook het CDA om is voor een discussie."

Op initiatief van de PvdA werd de problematiek van de verkeersoverlast eerder losgekoppeld van de noodzaak om de weg te reconstrueren, vanwege de noodzaak om de riolering en het wegdek aan te passen. Zo zou het ook mogelijk zijn om allen die zich terecht zorgen maken over de verkeersoverlast op het Noorder- en Zuidereinde serieus te nemen en samen met hen naar een duurzame oplossing te zoeken; dat kost meer tijd dan nu rond die reconstructie mogelijk is.

Emile Bakker van WerkaandeWeg.NU is ook verheugd, omdat naast het Randweg idee nu ook een intergemeentelijke conferentie over de bereikbaarheid van de regio op de agenda wordt gezet. "Ook dit was, en is, een wens van WerkaandeWeg.NU. Totnogtoe moesten wij het doen met het statement van de gemeente dat er regelmatig overleg plaatsvindt tussen gemeentebesturen, waarbij ook de interregionale aanpak van bereikbaarheid op de agenda zou zijn gekomen. Concrete overlegmomenten en resultaten daarvan zijn ons echter nooit getoond".

Het voorstel tot een discussie over dit alles, werd tijdens de Raadsvergadering gelanceerd door de fracties van CDA, VVD, GroenLinks en Dorpsbelangen Wijdemeren. Daarbij dient wel te worden opgemerkt dat het opnieuw de PvdA was die al eerder voorstellen hiertoe deed in navolging van de oorspronkelijke voorstellen uit de koker van WerkaandeWeg.NU. Bakker vervolgt: "Wij zijn blij met dit besluit, temeer daar uit de meest recente metingen is gebleken dat op drie meetlocaties op Noorder- en Zuidereinde de maximale verkeersdruk uit de plantoelichting bij het bestemmingsplan fors wordt overschreden. Ook wanneer deze onderzoeksresultaten worden afgezet tegen de normen ten aanzien van de luchtkwaliteit in het kader van de Wet Milieubeheer, is er in twee van de drie gevallen sprake van een forse overschrijding."

Deze metingen zijn uitgevoerd door een gerenommeerd bureau op initiatief van één van de bewoners van het Noordereinde. Tijdens de Raadsvergadering werden de uitkomsten door de verantwoordelijk wethouder Mevrouw van Henten terzijde geschoven omdat de resultaten wat haar betreft zouden zijn beïnvloed door de wegomlegging als gevolg van de afsluiting ter hoogte van de nieuwe rotonde op de N201. "Daar is op zich best wel wat op te zeggen, maar de ervaring leert echter dat er altijd wel ergens wegen zijn afgesloten voor onderhoud en dat het verkeer dan meestal wordt omgeleid via het toch al bomvolle Noorder- en Zuidereinde." reageert Bakker. Volgens hem kan dan hooguit sprake zijn van bestemmingsverkeer voor Nederhort-den-Berg en daar wonen slechts een kleine duizend mensen. Wouters acht het niet waarschijnlijk dat zij allemaal dagelijks op deze route terechtkomen. "En al zóu dat zo zijn, dan nog is het aantal verkeersbewegingen met duizend minder nog steeds boven de toegestane norm." besluit Wouters.

Beiden zien met belangstelling uit naar de discussie waarover is toegezegd dat ook WerkaandeWeg.NU als partij betrokken zal worden.
bron
ing. bericht
foto
---
auteur
ing. bericht
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
stralend
19 gr.
windkr. 2