WIJDEMEERSE WEBKRANT
Verkeersavond VVD
Kortenhoef, wo 11 juli 2007

Dadendrang en ongeduld tegenover bestuurlijke stroperige oplossingen. Alsof men een andere taal sprak. Dat was het gevoel dat overbleef van de VVD-verkeersavond.

In De Fuik waren vanavond ongeveer vijftig mensen op de VVD-verkeersavond afgekomen. De VVD is de enige partij die het onderwerp op de publieke politieke agenda zette, naar aanleiding van de actie van Mario Wouters in zijn streven naar een randweg.

Achter de tafel, in het forum, zaten Mario Wouters (Doedom.com), Hans van Wijk (VVN), Hans Hillen (Eerste kamerlid van het CDA en trekker van een verkeersproject in Hilversum), Wim Neef (CDA wethouder van verkeer, Wijdemeren), Wim Lorjé (VVD wethouder van Financiën, Wijdemeren) en Joep Frijdal (Fractievoorzitter VVD, Wijdemeren). De avondvoorzitter was Robby Israel (Oud-voorzitter VVD Wijdemeren).

De discussie met de zaal duurde van acht tot tien, met een pauze van twintig minuten. In die tijd kwam er heel veel langs. Van parkeren op Noorder- en Zuidereinde tot een superwethouder verkeer voor de hele Gooi- en Vechtstreek.

Er werd veel langs elkaar heen gesproken vanavond. Mario Wouters die keer op keer een bevlogen pleidooi hield voor de aanleg van een rondweg om het Noorder- en Zuidereinde te ontlasten. Daar tegenover Hans Hillen die benadrukte dat bestuurlijk Gooi- en Vechtstreek een ramp is. "Er zijn hier meer bestuurders, dan er ministers zijn in het kabinet." En wethouder Wim Neef die zich beperkt weet door praktische problemen als de passage van bussen van Connexxion over een weg met drempels.


V.l.n.r. Sieta Vermeulen (VVD-afdelingsvoorzitter), Robby Israel (avondvoorzitter en Hans Hillen (CDA Erste kamerlid en verkeersmediator Hilversum)

Superwethouder Verkeer

De boodschap van Hans Hillen was dat de gemeenteraden in de Gooi- en Vechstreek bij elkaar moeten gaan zitten en samen de verkeersproblemen te lijf gaan in een integraal plan. Pas dan wordt de regio op hogere bestuurlijke niveau's serieus genomen. Alleen dan kan er een weg om Hilversum komen (Diependaalselaan) en kan er gewerkt worden aan een rondweg om 's-Graveland. Hij pleitte voor een superwethouder voor verkeer voor de hele regio. Hij vond ook dat de burgers veel te weinig meedoen aan het debat. "Er is hier geen dispuut, omdat de media er geen aandacht aan besteden. Wat heb je hier? De G&E die nieuws brengt van twee dagen oud, dan heb je de G&E Bode en de lokale blaadjes." :aldus Hillen. Als voorbeeld noemde hij de Bussumer Grintweg, waarvan GNR een "zandweg" wil maken. Daaarmee worden de uitvalswegen van Hilversum sterk beperkt en neemt de druk op 's-Graveland ook toe. Pas als het zover is, dan komt men in actie, maar dan is het te laat. Het enige dat in de regio bestuurlijk goed op orde is, is de groene lobby, aldus Hillen.

Doe iets!

Mario Wouters hekelde de bestuurlijke stroperigheid. "Maakt niet uit waar die rondweg komt, als er maar een rondweg komt opdat de Noorder- en Zuidereinde ontlast worden, was zijn boodschap. "Maak een mooie weg met links en rechts platanen. Prachtig!" :was zijn boodschap. "Hoe moet het met 's-Graveland over twintig of veertig jaar? Denk daar nu eens aan!" In Frankrijk heeft ieder dorp een rondweg, waarom kan dat hier niet?

Constant onderzoek

Collegeleden Wim Neef en Wim Lorjé benadrukten dat er voortdurend onderzoek wordt gedaan naar fijnstof en tellingen worden verricht en dat er in het gewest onderzoek wordt gedaan en overleg gepleegd over korte termijnbeperking van het vrachtverkeer. Dat kon de zaal echter niet echt overtuigen van de urgentie die het college voelt. Overigens werd vastgesteld dat op Noorder- en Zuidereinde geen enkele norm overschreden wordt en het aantal ongevallen erg laag is. De onvrede komt voort uit de drukte en het gevoel van onveiligheid.

Wim Neef maakte duidelijk dat hij wel dingen wil doen, maar met handen en voeten gebonden is. Aan de verkeersofficier, aan de busmaatschappij, aan de hulpdiensten. Ook gaf hij aan dat veel dingen al geprobeerd zijn op Noorder- en Zuidereinde, die volledig mislukt zijn. Het enige dat hij op korte ermijn te bieden heeft is een eventuele beperking van het vrachtverkeer, als dat lukt.

Uniek natuurgebied

Iemand van Natuurmonumenten betoogde dat het in Wijdemeren gaat om unieke natuurgebieden met unieke planten- en vogelsoorten. Op de vraag van avondvoorzitter Robby Israel, "Wat heb ik daaraan?" kwam een antwoord dat weinig overtuigde. Bovendien kwam er uit de zaal gemopper. "Wij zijn een bedreigde mensensoort." Op de vraag welke oplossing hij zag voor het probleem moest hij het antwoord schuldig blijven.

Boodschap aan de raad

Joep Frijdal, de fractievoorzitter van de VVD, vroeg de zaal met welke boodschap de gemeenteraad van Wijdemeren het gesprek over het verkeer aan moest gaan. Veel concrete boodschappen kwamen er niet. Wel werd hem te verstaan gegeven om te kijken naar het links en rechts parkeren op Noorder- en Zuidereinde. Ook het pleidooi van Hans Hillen om het initiatief te nemen voor een regionale samenwerking op verkeergebied kreeg steun. Zelfs een applaus van de zaal was het gevolg.

Geen snelle oplossing

Opvallend afwezig in het debat was het openbaar vervoer als deeloplossing voor de problemen in de regio. Het kwam helemaal niet ter sprake. Ook het woord Krugerbocht viel niet. Hier was een zaal die actie vraagt van haar bestuurders om een probleem op te lossen en bestuurders die zich gevangen weten in een bestuurlijk web dat een zeer lange adem vergt. Niet iets om erg optimistisch van te worden als het gaat om een snelle oplossing.

bron
WWK
foto
Douwe van Essen
auteur
Rik Jungmann
editor
Rik Jungmann
verder
terug
home
rss feed
reageer
zoek
nieuwsbrief
zon en regen
18 gr.
windkr. 2