Rik Jungmann

---

Ingezonden Bericht
Naar vorig bericht Naar de home-page Naar volgende bericht
Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 .

Over Vliegveld Hilversum

Loosdrecht, 28 februari 2006

De heer F. van der Meulen uit Loosdrecht is betrokken bij vliegveld Hilversum. Hij stelt vragen aan de politiek en ruimt wat misverstanden uit de weg.

Morgenavond houdt de Gooi- en Eemlander de bellijn. Bel de zeven lijsttrekkers bij de Gooi- en Eemlander en stel uw lastige vragen.

Ingezonden bericht

Geachte redactie,

Met belangstelling lees ik in mijn ochtendblad, de Gooi- en Eemlander, het initiatief tot de politieke inbellijn van morgenavond. Op de lijst van mogelijk belangwekkende vragen zou ik graag de volgende toegevoegd zien: Wat is de mening van de Wijdemeerder politiek over de toekomst van het vliegveld Hilversum met betrekking tot het 'Plan ter Sype'.

Zoals bekend zou Wijdemeren graag noodzakelijke woningbouw plegen pal West naast het vliegveld, bekend als het 'Plan ter Sype'. Omdat het te bebouwen terrein zich bevindt precies in de aanvlieg/vertrekroute van de Oost-West landingsbaan (13-31) is dat onmogelijk, en is het plan pas te realiseren na het verdwijnen van die landingbaan. Om 'Ter Sype' te kunnen realiseren zal het 'Vliegveld Hilversum' de gehele Oost-West baan 13-31 moeten opgeven en ter compensatie zal de Noord-Zuid baan 36-18 enigszins verdraaid en verhard moeten gaan worden.

  • Verdraaien en verharden is noodzakelijk om na het ontmantelen van baan 13-31, bij harde Westelijke of Oostelijke wind het landen en starten op het vliegveld mogelijk te houden.
  • Verdraaiing heeft bovendien tot gevolg dat de huidige aanvliegroute van baan 18 (= de uitvliegroute van baan 36), die nu PRECIES en laag over de nieuw gebouwde appartementen van Zonnestraal loopt, langs ALLE terreinen van Zonnestraal komt te liggen.
  • Gehoorde argumenten tegen verharding houden geen stand. Bekend (ook van Schiphol) is dat de wildstand zowel op de grond als in de lucht geen enkele beperkingen voelt door startbanen en/of vliegtuigjes op hun 54 hectare grote 'natuurgebied'. Mogelijk wordt wild enigszins doof, maar nooit leidde doofheid tot voortplantingsbeperkingen, integendeel zelfs!
  • Onwetende tegenstanders verkondigen veel en graag dat 's winters grote hoeveelhouden strooizout een verharde baan operationeel zou moeten houden. Niets is minder waar, zout en aluminium gaan zeer slecht samen en er is geen vliegveld ter wereld waar zout voor gladheidsbestrijding gebruikt wordt. Er wordt slechts geveegd/geschoven/geblazen, of er wordt ordinair zand gestrooid!
  • Er is geen sprake van dat het huidige maximaal toegestane aantal vluchtbewegingen per jaar zal toenemen. Starts en landingen worden ook nu al dagelijks in computerbestanden geregistreerd en die worden automatisch en verplicht aan de overheden doorgezonden. Het toegestane maximum is door het Ministerie vastgesteld en dat mag/zal nooit overschreden worden.
  • Vergeet nooit dat alleen al de aanwezigheid van het vliegveld Hilversum de luchtverkeersleiding van de luchthaven Schiphol DWINGT haar continue enorme stroom naderende en vertrekkende verkeersvliegtuigen om te leiden langs de Vecht-, Gooi- en Eemlanden , en/of dat verkeer op veel grotere vlieghoogten af te wikkelen dan wanneer het vliegveld Hilversum zou verdwijnen!

De Stichting Vliegveld Hilversum (EHHV) heeft zich reeds lang bereid verklaard accoord te gaan met de gewenste/verlangde aanpassingen , maar 'de politiek' houdt de ontwikkelingen tegen en schuift de verantwoordelijkheden en oplossingen naar elkander af. Kortom, 'het Vliegveld' wil wel, maar de politiek (Wijdemeren, Hilversum, provincies Utrecht en Noord-Holland) rollebolt en doet NIETS. Waarom niet?

Vriendelijke groeten,
F. van der Meulen, aviateur & (vrijwilliger) assistent havenmeester
Luchthaven EHHV


De wekelijkse nieuwsbrief Sneeuw Half bewolkt Matige wind Naar volgende bericht