| 
             
                Artikel uit De Nieuwsster 
            
                  
            
                Ook in Loenen 
                vreest men de aanstormende sneltrein 
                Gaat Wijdemeren in een ruil met Abcoude weer naar Utrecht? 
            
                Niet duidelijk is of het 
                opstappen van het college van Loenen vertragend zal werken op de 
                plannen voor een eventuele fusie met Wijdemeren. Wel duidelijk 
                is dat ook in dit dorp men bang is voor de sneltreinvaart die 
                een aantal politici menen te moeten inzetten om tot een 
                samenvoeging te komen. 
            
                Afgezien van het feit of 
                Wijdemeren met zijn steeds meer oplopende tekorten een 
                aantrekkelijke huwelijkspartner is, vraagt men zich af wat de 
                voordelen zijn voor de burgers. Een drietal zaken hebben beide 
                dorpen gemeen; beide hebben gezucht onder het regime van 
                burgemeester Gieskes. In beide gemeenten zijn de prijzen van de 
                huizen zo ver gestegen dat alleen welgestelden van buiten zich 
                de aankoop van een huis kunnen permitteren. De Mijndense sluis 
                en de Waterleidingplas zouden een bindende factor kunnen zijn. 
                Dit laatste valt echter te betwijfelen. Al jaren geleden wenste 
                men in Loenen uit het Plassenschap te treden omdat men vond dat 
                er te weinig raakvlakken waren. De afkoopsom bleek echter niet 
                haalbaar en dus met tegenzin maakt men nog steeds deel uit van 
                het Schap. 
            
                Loenen kent een drietal grote 
                problemen. Het verkeer, het Amsterdam Rijnkanaal en de 
                Ruimtelijke Ordening. Niet al te lang geleden heeft men een deel 
                van de gemeentegrond voor weinig aan een projectontwikkelaar 
                verkocht die met een grote marge een andere bedrijf de wijk 
                Cronenburg ( 200 woningen) laat bouwen. Door de inschakeling van 
                die projectontwikkelaar zijn de geschatte prijzen van de nieuw 
                te bouwen huizen nu al voor velen onbereikbaar. Om de toeloop 
                van het verkeer het hoofd te bieden moet een rondweg gebouwd 
                worden die met de natte vinger is begroot op 7 miljoen waarvoor 
                geen dekking bestaat. Het verkeersprobleem is een bindende 
                factor met Breukelen en Abcoude, want deze dorpen worden als 
                sluiproute gebruikt voor het verkeer dat de A2 wil vermijden. 
                Ook het Amsterdam Rijnkanaal is een bindende factor tussen de 
                drie gemeenten. Vooral de veiligheid op dit kanaal is een grote 
                zorg en vergt veel aandacht. 
            
                Waarom dan die samenvoeging, 
                vragen niet alleen burgers maar ook raadsleden zich af. Een 
                raadslid weet te melden dat de basis voor dit idee ligt bij een 
                gezellig samenzijn van wethouder Soede van Loenen en 
                burgemeester Bijl van Wijdmeren, beide VVD, en dat de opschaling 
                van ambtenaren en aantrekkelijke salarisverhogingen voor college 
                leden een niet onbelangrijke factor is. Een ander raadslid ging 
                zover de hele situatie als een politieke soap te beschrijven. 
                “Het tempo waarin de colleges voortsnellen is onvoorstelbaar en 
                riekt naar achterkamertjespolitiek. Misschien komt hier wel het 
                duiveltje uit het doosje en willen de burgemeesters en 
                wethouders met verdaging van de gemeenteraadsverkiezingen meer 
                tijd voor hun plannen. Men mikt op januari 2007 waardoor de 
                verkiezingen een jaar kunnen worden uitgesteld. Heeft Wijdemeren 
                er soms belang bij als het geld van Loenen straks in een 
                kapitaal gemeentehuis gestopt kan worden? De provincie gebruikt 
                de uitkomst van een startdocument misschien wel voor een AHRI 
                herindelingprocedure en dan moet Loenen alle investeringen 
                stopzetten.” 
            
                Wethouder Soede is inmiddels niet 
                meer in functie. Zijn partij de VVD is verdeeld. Eén fractielid 
                is opgestapt, gaat alleen door in de raad en schaarde zich bij 
                de laatste stemming over de OZB stijging, die nodig was om de 
                verenigingen niet te veel te korten, bij de oppositie. Dit 
                betekende het einde van de coalitie en het college. Het lijkt 
                denkbaar dat eerst de politieke problemen in Loenen moeten 
                worden opgelost alvorens de regiegroep bestaande uit ambtenaren, 
                burgemeesters en wethouders weer aan de slag kunnen, maar in de 
                politiek is niets ondenkbaar. Ook niet of Wijdemeren wel bij de 
                provincie Noord Holland blijft. Hardnekkige geruchten spreken 
                van een ruil. Abcoude zou naar Noord-Holland gaan en bij een 
                samenvoeging Wijdemeren terug naar Utrecht. De plaatsvervangend 
                burgemeester van Loenen is een voormalig gedeputeerde van 
                Utrecht en deze provincie zal niet zomaar weer een deel van haar 
                grondgebied afgeven. Onder bevolking tekent zich een meerderheid 
                af die tegen een fusie met Wijdemeren is. 
            
                Om hierover duidelijkheid te 
                krijgen zou het de verantwoordelijken sieren de bevolking eerst 
                te raadplegen alvorens verder te gaan. Dit zou passen in het 
                transparante en open beleid dat het college van Wijdemeren bij 
                voortduring propageert. Het is denkbaar dat de burgers eerst het 
                beheer op orde willen hebben en dan beslissen over een nieuwe 
                samenvoegingperiode. Afgaande op de huidige ervaring met ’s 
                Graveland, Nederhorst den Berg en Loosdrecht lijkt dit misschien 
                wel verstandig. 
             |