Rik Jungmann

WWK
Naar vorig bericht Reageer op dit bericht Zoeken in het archief 1996 - 2004 Naar de home-page De wekelijkse nieuwsbrief Naar volgende bericht

Archief tijdelijk onbereikbaar

Wijdemeren, 28 september 2004. Het archief van de Webkrant is vanwege technische redenen tijdelijk niet bereikbaar.

Het blijkt dat XS4ALL wel zeer rigoureus te werk gaat als deze provider heel even een virus bij een klant constateert. Wat is het geval?

Wij stellen alles in het werk om virusvrij te blijven. Virusscanners bij de provider, actuele virusscanners op de lokale systemen. Dubbele zekerheid dus. Het is ons de afgelopen jaren dan ook prima gelukt om problemen te voorkomen. (Afkloppen...)

Gisteren wilden wij goede vriend te helpen met zijn notebook. Hij is al wat ouder en kwam er niet meer uit. Om Windows updates, virusscanners, firewalls en andere nodige zaken snel te kunnen ophalen, sloten wij zijn notebook aan op de ADSL aansluiting van XS4ALL. Alle andere pc's in het netwerk stonden op dat moment bewust uit, om problemen te voorkomen. Die konden dus niet besmet worden.

Nadat de notebook opgestart was en wij er een virusscanner op los lieten bleek al heel snel dat de pc een virus had. Dat konden wij vooraf niet weten. Met de virusscanner werd het virus direct opgespoord en verwijderd. Sneller kon niet.

Wat deed XS4ALL? Die stuurde vanmorgen geen waarschuwing dat men gedurende een korte tijd een virus had geconstateerd, nee, men mailde dat er een virus geconstateerd was en sloot domweg onze verbinding af. Althans, mail versturen kan niet meer en surfen is beperkt. En, nog vervelender, het archief van de Webkrant is voor u niet bereikbaar. (Voor ons lokaal nog wel.)

Eveneens vanmorgen hebben wij toch voor de zekerheid onze pc's gescand op virussen. Niets gevonden, zoals te verwachten was. Het resultaat van onze actie, alsmede een bevestiging van het feit dat er even sprake was van een virus op het notebook, stuurden wij per webmail naar de afdeling van XS4ALL die zich daar mee bezig houdt, met het vriendelijke verzoek om onze aansluiting te herstellen. Dat nu laat op zich wachten.

Het was toch echt eleganter en fatsoenlijker van XS4ALL geweest om eerst een waarschuwing te mailen met een termijn van een paar uur om de zaak in orde te maken, en dan pas tot afsluiting over te gaan. Dat zou je verwachten van een klantgerichte provider. In dit geval sloot men direct af omdat er een korte tijd een pc aangesloten was, waarvan pas na virus-scanning vastgesteld kon worden dat hij überhaupt besmet was.

Wel erg kort door de bocht vinden wij.
Zouden er nooit spam of virussen via XS4ALL verspreid worden? En worden zij dan ook direct zonder waarschuwing afgesloten?

Intussen wachten wij.

Tot XS4ALL u weer toegang geeft tot het Archief en wij weer kunnen mailen.

Wij bieden u onze excuses aan voor dit ongemak.


. BewolktMatige wind16º Naar volgende bericht