Vorig bericht

Home

Volgend bericht

Auteur: Rik Jungmann

Foto's: Rik Jungmann

Bron: Wijdemeerse Webkrant


Een modem kopen

Kortenhoef, 11 december 2003. De trouwe bezoekers zullen de afgelopen dagen gezien hebben dat wij met een adsl storing te kampen hadden. Dat is nu weer opgelost.

Er kwamen enkele opbeurende en meelevende reacties binnen, waarvoor wij u hartelijk willen danken. Lees onderstaand relaas alleen als u ook een adsl lijn van KPN heeft. Ter leringe ende vermaeck.

De lijn valt weg

Afgelopen zondag om half vijf begon het line sync lampje op ons adsl modem te flikkeren. Het modem kon de lijn niet meer vinden, terwijl het ruim twee jaar permanent trouwe dienst had gedaan. Het zou dus wel in de centrale fout zitten, dachten wij.

Op maandagmorgen meteen KPN gebeld. Na wat heen en weer bellen en een test op de buitenlijn (geen lijn!) werd mij beloofd dat ik binnen 48 uur teruggebeld zou worden. Nadat wij op dinsdag nog maar eens naar de helpdesk gebeld hadden, werden wij dinsdag aan het eind van de dag teruggebeld.

Het zou om een probleem met de software in het modem gaan en kregen de raad de betreffende software te downloaden en zo de nieuwste software in het modem te stoppen. Het resultaat was een modem dat vriendelijk met zijn lampjes knipperde, maar verder zo dood als een pier was. Rijp voor de vuilnisbak. (De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het bekend was dat een dergelijke operatie niet van ieder risico gespeend was, omdat wij zelf twee jaar geleden een modificatie op het modem hadden aangebracht.)


Vrolijk knipperend op de schroothoop.

Woensdag dus maar weer eens met KPN gebeld. In dat gesprek kondigden wij aan dat wij dezelfde dag nog een nieuw modem wilden kopen, om weer zo snel mogelijk on-line te zijn. (Intussen verstookten wij vele telefoontikken.) Sterker nog, om later iedere discussie met KPN te voorkomen (meneer, hoe heeft u dat nu kunnen kopen?), wilden wij een bepaald type modem aanschaffen dat KPN verkoopt.

Een KPN modem kopen.

Wat doe je als je zo'n situatie aan de hand hebt? Je belt winkels af of ze het betreffende modem in voorraad hebben. In dit geval dus Primafoon winkels. Wat blijkt echter? Primafoon winkels verkopen wel telefoons, maar hebben ze zelf niet. Een rondje bellen langs Hilversum, Bussum en nog wat plaatsen in de regio is er niet bij. Er bestaat één (betaald!) centraal nummer voor alle Primafoon winkels in Nederland. Als je dat belt krijg je een menu. Heb je dat menu doorlopen tot adsl, dan wordt je voor 10 eurocent per minuut doorverbonden met....? De helpdesk van KPN. Waar je net vandaan kwam. Of het gewenste modem in Hilversum op de Groest in voorraad is, kan niemand je vertellen.

Om niet het risico te lopen het hele Gooi rond te rijden langs alle Primafoon winkels, veel parkeergeld en veel tijd kwijt te zijn en aan het eind van de dag zonder modem thuis te komen besloten wij Primafoon maar te laten voor wat het is. Een onbereikbare winkel in het hart van de binnensteden zonder telefoon.

De redding kwam van zeer nabij. Veenman Computer Parts aan de Trapgans in Ankeveen bleek na telefonische navraag het bewuste modem gewoon in huis te hebben. Wel duurder dan KPN, maar a la minute beschikbaar. Binnen een half uur was het modem gehaald. Toen werd duidelijk wat wij al vermoedden. Ook het nieuwe modem zag de lijn niet. Het probleem zat dus echt bij KPN.

De storing wordt gevonden.

Bellen met de helpdesk van KPN. Daar werd de klacht eindelijk serieus opgepakt en werd een storing gemeld aan de storingsdienst. Een vriendelijke meneer van de storingsdienst belde eind van de dag dat de storing was binnengekomen en dat er hedenochtend contact met mij zou worden opgenomen. Prima! Maar dat viel later toch tegen. De hele ochtend thuis blijven en wachten op het bevrijdende telefoontje.... Er kwam niets. Rond een uur of twaalf toch maar eens het modem weer op de lijn aangesloten. Wat bleek? De lijn was gerepareerd, maar het telefoontje was achterwege gebleven.

Binnen vijf minuten waren wij weer up en running.

Eén pluim voor KPN. 's Middags werden wij gebeld door de helpdesk met de vraag of de storing verholpen was. Er werd in dat gesprek door KPN bevestigd dat er een board kapot was in de centrale. Tja...

Dat wist ik zondagmiddag al....


Reacties

Gebroken link? Probeer het archief als de verwijzing enige maanden geleden is!

Zoeken

 

Het archief van 1996 tot nu.
Van dag tot dag.

Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...