Vorig bericht

Home

Volgend bericht


Handhaving

Wijdemeren, 17 oktober 2002. Handhaving krijgt handen en voeten in Wijdemeren. Dat is te lezen in onderstaand persbericht van de gemeente Wijdemeren.

Integrale en gecoördineerde aanpak met ambtelijk en bestuurlijk overleg

Wijdemeren geeft ‘handhaving’ handen en voeten

Na de vuurwerkramp in Enschede, de cafébrand in Volendam en misschien ook wel 11 september, verwachten burgers dat de overheid ‘handelt, handhaaft en hoedt’. De gemeente Wijdemeren wil, onder leiding van burgemeester Bijl, deze verwachting snel handen en voeten geven. Gekozen is voor een strak gecoördineerde en integrale aanpak. De afdelingshoofden van Juridische Zaken & Veiligheid en Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling hebben hiervoor een plan van aanpak opgesteld. Het is de bedoeling om twee vormen van overleg op te starten: een ambtelijk en een bestuurlijk handhavingsoverleg. Vandaag, woensdag 16 oktober geeft burgemeester Bijl de aftrap. Dan zal het eerste ambtelijk handhavingsoverleg plaatsvinden. Ook politie, het openbaar ministerie en de sociale recherche worden bij het overleg betrokken. 

Voor een goede aanpak binnen de gemeente is het van belang dat alle ‘handhavingsambtenaren’, gemeentebreed, zaken met elkaar uitwisselen en op elkaar afstemmen. Het mag immers niet zo zijn dat een bedrijf de ene week een milieu-inspectie krijgt en drie weken later een bezoek van de brandweer zonder dat hierover onderling afstemming heeft plaatsgevonden. Daarom nemen na 16 oktober tweewekelijks de volgende ambtenaren aan het ambtelijk overleg deel: de afdelingshoofden van Juridische Zaken & Veiligheid en Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling, de vijf beleidsmedewerkers op het gebied van Ruimtelijke Ordening, Bouw- en Woningtoezicht, Milieu, Economie en Openbare Orde en tot slot de brandweercommandant. Ook de politie is hierbij betrokken.

Wat gaat dit ambtelijk handhavingsoverleg doen?

  • plannen, afstemmen en coördineren van bezoeken en controles

  • bespreken en aanpakken administratief-juridische vervolgtrajecten

  • bespreken en aanpakken van nieuwe zaken

  • signaleren knelpunten

  • voorbereiden van integraal handhavingsbeleid

  • verzenden actielijst naar deelnemers, burgemeester en extern betrokkenen

  • bespreken uitkomsten uit bestuurlijk handhavingsoverleg

Bestuurlijk handhavingsoverleg
De uitkomsten van het ambtelijk overleg zullen eens in de twee maanden worden door de afdelingshoofden Juridische Zaken & Veiligheid en Ruimtelijke & Economische Ontwikkeling worden afgestemd met burgemeester Bijl. Ook de afstemming met het college en de externe partners in de regio komt in dit overleg aan de orde. 

Burgemeester Don Bijl zal bij het eerste ambtelijk overleg zelf aanwezig zijn en de deelnemers uitleggen welk belang hij hecht aan deze gecoördineerde integrale aanpak.


Reacties

Auteur: Rik Jungmann Foto's: - Bron: Gemeente Wijdemeren
Vorig bericht

Home

Volgend bericht

...